Jaka pedagogika pracy jest obecnie potrzebna?
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.01Słowa kluczowe:
człowiek, praca, pracujący człowiek, pedagogika pracy, paradygmaty, humanistyczna pedagogika pracyAbstrakt
W artykule wskazuję na to, komu potrzebna jest pedagogika pracy. Są to: badacze zajmujący się problematyką człowieka, pedagodzy, nauczyciele, rodzice i uczniowie, a także wszyscy interesujący się edukacją. Pracę uznaję za podstawową formę aktywności wyłącznie człowieka. Z uwagi na jej zmianotwórczą moc powinna być wykorzystywana przez pedagogów w procesach edukacji. Tylko człowiek pracuje. Niezbędność badań w zakresie problematyki pracy wynika także z dążeń badaczy do zrozumienia istoty człowieka i jego człowieczeństwa. Powszechne jest oczekiwanie na unowocześnienie pedagogiki pracy. Kierunki tegoż unowocześniania są jednak różne. W prezentowanym opracowaniu wskazuję na potrzebę budowy humanistycznej pedagogiki pracy przyjmującej homocentryczny punkt widzenia w problematykę badań.
Bibliografia
Dec, I. (2003). Humanizmy i ich roszczenia w wyjaśnianiu człowieka. W: A. Maryniarczyk, K. Stępień (red.), Błąd antropologiczny. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Duraj-Nowakowa, K. (1992). Modelowanie systemowe w pedagogice. Kraków: Impuls.
Duraj-Nowakowa, K. (1992). Teoria systemów a pedagogika. Kraków: Impuls.
Furmanek, W. (2002). Edukacja wobec poliparadygmatyczności nauk o niej. W: G. Piotrowski i in. (red.), W kręgu edukacji, nauk o niej i społeczeństwa. Poznań: UAM.
Furmanek, W. (2003). Poliparadygmatyczny charakter badań pedagogicznych. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków: AP.
Furmanek, W. (2006). Zarys humanistycznej teorii pracy. Warszawa: IBE.
Furmanek, W. (2009). Edukacja a przemiany cywilizacyjne. Rzeszów: UR.
Furmanek, W. (2013). Humanistyczna pedagogika pracy. Charakterystyka dyscypliny naukowej. Rzeszów: UR.
Furmanek, W. Nowa praca człowieka w cywilizacji informacyjnej. Zarys problematyki. Szkoła – Zawód – Praca”, 7/8 (2014).
Furmanek, W. (2016). Nowa praca człowieka jako przedmiot badań humanistycznej pedagogiki pracy. W: F. Szlosek (red.), Badanie. Dojrzewanie. Rozwój. Odrębność metodologiczna a dyscyplinarność danej dziedziny wiedzy. Warszawa – Radom: ITeE-PIB.
Furmanek, W. Współczesność– zagrożenia świata wartości. Studia Paedagogica Ignatiana, 1 (19). (2016).
Furmanek, W. (2017). Osoba podstawą antropologiczną humanistycznej pedagogiki pracy. W: A. Solak, J. Bluszcz (red.), Personalizm pracy ludzkiej. Współczesne konotacje. Warszawa: APS.
Furmanek, W. (2018). Człowiek jest osobą, stając się i staje się będąc nią. W: M. Chrost, K. Jakubiak (red.), Wychowanie. Socjalizacja. Edukacja. Kraków: Ignatianum.
Furmanek, W. (2019). Człowiek w badaniach współczesnej pedagogiki zorientowanej personalistycznie. Rzeszów: UR.
Furmanek, W. (2019). Człowiek wobec wartości. Rzeszów: UR.
Furmanek, W. (2020). Człowiek. Urzeczywistnianie się osoby. Rzeszów: UR.
Furmanek, W. (2020). Godność człowieka. De dignitate personae humane. Rzeszów: UR.
Furmanek, W. (2021). (Nie)Ład aksjologiczny wyzwaniem dla pedagogiki. Rzeszów: UR.
Furmanek, W., Filozofia człowieka pracującego podstawą współczesnej pedagogiki pracy. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 34 (4). (2021).
Furmanek, W., Tomaszewska R. The mission and vision of pedagogical science. Acta Universitatis Nicolai Copernici, 2 (2022).
Galarowicz, J. (1993). Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny. Kraków: Oficyna Naukowa i Literacka.
Godawa, G. Integralna wizja człowieka jako fundament kultury i wychowania, http://cejsh.icm.edu.pl (15.03.2022).
Górniewicz, J. (1994). Metodologiczne wyzwania dla teorii wychowania. W: A.M. de Tchorzewski (red.), Z problematyki metodologicznej teorii wychowania. Bydgoszcz: WSP.
Jakubiak, K. (1994). Rozumienie ‘teorii wychowania’ w polskiej myśli pedagogicznej XIX i początków XX wieku. W: A.M. de Tchorzewski (red.), Z problematyki metodologicznej teorii wychowania. Bydgoszcz: WSP.
Jan Paweł II (1991). Laboram exercens. Watykan.
Kwieciński, Z. Pedagogizm – wariacje wokół rozumienia kategorii, Przegląd Pedagogiczny 2011, nr 1, https://doi.org/10.34767/PP.2011.01.07 (15.03.2022).
Kremień, W. (2008). Filozofia edukacji. Radom: ITeE.
Liberska, H., Trempała, J. (red.). (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Mariański, J. (2022). Godność ludzka a praca. Lublin: KUL.
Mróz, M. Etyka wzrastania dziecka. Interpretacja pedagogiczno-moralna Puer Jesus św. Tomasza z Akwinu. Paedagogia Christiana, 1 (19). (2007).
Mruszczyk, M. (2010). Człowiek w „antropologii adekwatnej” Karola Wojtyły. Katowice: UŚ.
Romaniuk, K. bp (1997). Błogosławieństwo czy przekleństwo? Praca w Piśmie Świętym. Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Strzeszewski, C. (1985). Katolicka nauka społeczna. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych.
Tomaszewska, R., (2021). Człowiek i praca. Perspektywa transhumanizmu. Bydgoszcz: UKW.
Tchorzewski, A.M. (1994). Dyskurs wokół paradygmatu teorii wychowania. W: A.M. de Tchorzewski (red.). Z problematyki metodologicznej teorii wychowania. Bydgoszcz: WSP.
Tchorzewski, A. (red.). (1994). Z problematyki metodologicznej teorii wychowania. Bydgoszcz: WSP.
Walczak, S. (1952). Moralna wartość pracy ludzkiej. Praca doktorska. Lublin: KUL.
Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy, wyd. IV. Bydgoszcz: AB.
Wołk, Z. Aparat pojęciowy pedagogiki pracy. Niejednoznaczności i trudności definicyjne. Szkoła – Zawód – Praca, 2 (2011).
Wołk, Z. Pedagogika pracy wobec zmian zachodzących w pracy zawodowej. Problemy Profesjologii, 1 (2006).