Teorie pedagogiki pracy a praktyka kształcenia zawodowego – w poszukiwaniu consensusu
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.03Słowa kluczowe:
pedagogika pracy, kształcenie zawodowe, teorie pedagogiczneAbstrakt
Problematyka kształcenia zawodowego jest stale obecna w dyskursach i literaturze pedagogiki pracy. W różnych formach to środowisko naukowe prezentuje własne stanowiska, tezy, modele rozwiązań, ideologie, nawiązujące do rozmaitych problemów tego obszaru edukacyjnego. Mowa w nich m.in. o warunkach humanizacji procesów kształcenia zawodowego i zachowaniu równowagi pomiędzy kształceniem instrumentalnym i kierunkowym, holistycznym modelu kształcenia i przygotowaniu absolwentów szkół itd. Tymczasem w praktyce wyraźne są oznaki zmierzania ku racjonalności rynkowej i skrajnej efektywności ekonomicznej tych placówek oświatowych, którą mierzy się głównie oceną zewnętrzną.
Bibliografia
Bańka, A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Wyd. Print.
Danilewicz, M., Hornik, K. (2020). Zmiana zawodowa. Wielkie wysiłki w imię niepewnych efektów. Warszawa: IBE.
Gerlach, R. (2006). Nowe obszary badań w pedagogice pracy. W: Z. Wiatrowski (red.), Pedagogika i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej. Włocławek: Lega. Oficyna Wydawnicza Towarzystwa Naukowego.
Gerlach, R. (2002). Reforma szansą dla kształcenia zawodowego? W: A. Karpińska (red.), Edukacja w dialogu i reformie. Białystok: Trans Humana.
Główny Urząd Statystyczny (2021). Oświata i wychowanie. Gdańsk – Warszawa.
Hawking, S., Mlodinow, L. (2015). Jeszcze krótsza historia czasu. Poznań: Zysk i S-ka,
Komisja Europejska, (2020). Facing the digital transformation. Are digital skills enough? W: Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Warszawa: Instytut Analiz Rynku Pracy.
Kotarbiński, T. (1957). Sprawność i błąd. Warszawa: PZWS.
Kwiatkowski, S.M. (2007). W: S.M. Kwiatkowski, A. Bogaj, B. Baraniak, (red.), Pedagogika pracy. Warszawa: WAiP.
Kwiatkowski, S.M. (2001). Kształcenie zawodowe. Dylematy teorii i praktyki. Warszawa: IBE.
Kwiatkowski, S.M. Metodologiczne problemy pedagogiki pracy. Pedagogika Pracy, 51 (26-27). (1995).
Kwieciński, Z., Jaworska-Witkowska, J. (2011). Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe. Kraków: Impuls.
MEN. Rozporządzenie z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie celów ogólnych i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 2019, poz. 316).
MEN. Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla szkół publicznych (Dz.U. z 2019, poz. 639).
Nowacki, T.W. (1973). Podstawy dydaktyki zawodowej. Warszawa: PWN.
Nowacki, T.W. (2004). Leksykon pedagogiki pracy. Radom - Warszawa: Wyd. ITeE-PIB.
Nowacki, T.W. (2008). Praca ludzka. Analiza pojęcia. Radom: Wyd. ITeE-PIB.
Pestalozzi, J.H. (2008). W: K. Nowak (red.), Leksykon złotych myśli, Warszawa: KiW.
Portal praca.pl, https://www.praca.pl/748611, portal_praca_pl,warszawa,firma.htm. (25.02.2022).
Raport Institute for the Future Uniwersytetu w Phoenix. W: J. Szynkowski. Kompetencje a rynek pracy, https://szynkowski.eu/wp-content/uploads/2017/12/kompetencje-a-rynek-pracy.pdf. (25.02.2022).
Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 25.07.2019, poz. 1450).
Socha Z., Obraz edukacji technicznej pod kątem przemysłu 4.0, https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/obraz-edukacji-pod-kątem-przemysłu-4.0 (25.02.2022).
Tokarczuk, O. (2018). Wystąpienie na gali przyznającej Nagrodę Nobla. www.youtube.com (25.02.2022).
Tomaszewska-Lipiec, R. (2017). Edukacja dla przyszłości: w kierunku metafory wzrostu i rozwoju. W: R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Edukacja dla przyszłości w perspektywie orientacji na rynek pracy. Bydgoszcz: UKW.
Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy, wyd. IV. Bydgoszcz: AB.