Efekty europejskiego projektu Mob4App Strengthening VET professionals for promoting cross- border mobility in apprenticeships w perspektywie rozwoju pracowników
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.12Słowa kluczowe:
rozwój zawodowy, staże długoterminowe, kompetencje, umiejętności, rynek pracyAbstrakt
W prezentowanym artykule skoncentrowano się na efektach międzynarodowego projektu w perspektywie rozwoju pracowników. Poprzez analizę zrealizowanych działań projektowych podjęto próbę ukazania pozytywnego oddziaływania długoterminowych staży zawodowych na rozwój zawodowy, a także osobisty. Celem artykułu jest promocja efektów projektu i przedstawienie możliwości, jakie dla pracowników tworzy mobilność zagraniczna.
Bibliografia
Broek S.D., Cino Pagliarello M., de Vreede-Van Noort R., Vroonhof P. (2017). Teachers and trainers in work-based learning/apprenticeships. Mapping of models and practice. Final Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Dąbrowska-Resiak, J., Jeżowski, M., Pachocki, M. (2018). Mobilność edukacyjna sposobem na rozwijanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości. Warszawa: FRES.
Gerlach, R. Rozwój zawodowy jako element całożyciowego rozwoju człowieka, Polityka Społeczna 3 (2014)
I01 Program szkolenia, https://www.mob4app.eu/wp-content/uploads/2022/10/IO1-Training-programme-final_PL.pdf (23.03.2023).
I02 Pakiet narzędziowy dla stażystów i firm, https://www.mob4app.eu/wyniki/ (18.05.2023).
IO3 MOOC, https://mob4app-polish-mooc.thinkific.com/courses/polish-mob4app-mooc (26.05.2023).
Kwiatkowski, S.M. Od kompetencji do zintegrowanego systemu kwalifikacji. Ruch Pedagogiczny, 4 (2014).
Mob4App Project, https://www.mob4app.eu/projekt/ (7.01.2024).
Tomaszewska-Lipiec, R. (2012). Edukacja w zakładzie pracy w perspektywie organizacji uczącej się. Bydgoszcz: UKW.
Suchodolski, A., Porównanie praktyk rozwoju pracownikach w firmach polskich i międzynarodowych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 115 (2010).