Opinie studentów na temat wpływu pandemii COVID-19 na ich psychofizyczne funkcjonowanie
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2024.02.10Słowa kluczowe:
studenci, opinie, problemy, kształcenie zdalneAbstrakt
Wiele różnorodnych czynników wpływa na psychofizyczne funkcjonowanie studentów, jednak pandemia COVID-19 stanowiła niespotykane dotąd wyzwanie dla wielu osób. Stanowi to niezwykle ważny (wciąż niedostatecznie rozpoznany) obszar badawczy zarówno w dziedzinie nauk społecznych, jak i nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu. Celem pracy było przedstawienie opinii studentów na temat wpływu pandemii na ich psychofizyczne funkcjonowanie. Na początku lat 20. XXI w. w życiu młodych ludzi pojawiało się wiele różnorodnych niespotykanych dotychczas problemów. Na podstawie przeprowadzonych w średniej wielkości mieście badań ankietowych wśród osób studiujących fizjoterapię, dietetykę i wychowanie fizyczne stwierdzić można, iż opinie ponad połowy z nich wskazują na odczuwane pogorszenie stanu psychofizycznego w związku z wystąpieniem pandemii. Pojawiały się obawy dotyczące własnego zdrowia i życia oraz zdrowia i życia najbliższych. Na pogorszenie stanu psychofizycznego mogły wpływać m.in. problemy finansowe, trudności z kontynuacją nauki oraz zubożenie relacji interpersonalnych.
Bibliografia
Anderson, C.E., Dutton, L.L. Physical therapy student stress during the COVID-19 pandemic: A qualitative study. Journal of Physical Therapy Education, 36(1) (2022).
Aristovnik, A., Keržič, D., Ravšelj, D., Tomaževič, N., Umek, L. Impacts of the COVID-19 pandemic on life of higher education students. A global perspective. Sustainability, 12(20) (2020).
Aucejo, E.M., French, J., Araya, M.P.U., Zafar, B. The impact of COVID-19 on student experiences and expectations. Evidence from a survey. Journal of Public Economics, 191 (2020).
Burns, D., Dagnall, N., Holt, M. Assessing the impact of the COVID-19 pandemic on student wellbeing at universities in the United Kingdom. A conceptual analysis. Frontiers in Education, 5 (2020).
Długosz, A. Students’ reflections on learning during a pandemic. Szkoła – Zawód – Praca, 22 (2022).
Długosz, P. (2020). Raport z badań: „Krakowscy studenci w sytuacji zagrożenia pandemią koronawirusa”. Kraków: UJ.
Góra, K., Bijas, K., Dziubek, J.N., Korniluk, A. Kurtyka, J., Ledwoń, A., Gerłowska, J. Dobrostan studentów w czasie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Paedagogia-Psychologia, 33(3) (2020).
Gutowska, A., Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2022). Zdrowie psychiczne w czasie pandemii – perspektywa studentów z niepełnosprawnościami. W: G. Mikołajczyk-Lerman,
J. Sztobryn-Giercuszkiewicz (red.), Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA. Łódź: UŁ.
Iwińska, M. (2020). Wyzwania edukacyjne podczas pandemii w opinii studentów pracy socjalnej. W: N. Pikuła, K. Jagielska, J. Łukasiak (red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Kraków: Scriptum.
Kantar (2020). Raport MultiSport Index 2020. Aktywność fizyczna Polaków wymaga wsparcia. Badanie wpływu aktywności fizycznej na życie prywatne i zawodowe Polaków w 2020 r., z uwzględnieniem wpływu pandemii COVID-19, zrealizowane przez Kantar na zlecenie Benefit Systems. Warszawa: Kantar Polska.
Kee, C.E. The impact of COVID-19: Graduate students’ emotional and psychological experiences. Journal of Human Behavior in The Social Environment, 31(1–4) (2021).
Kraśniewski, A. (2020). O jakości kształcenia w czasach COVID-19: stare odpowiedzi na nowe pytania? W: J. Lubacz (red.), Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania? Warszawa: SGGW.
Kulawska, E. (2021). Kształcenie zdalne, poziom stresu i dobrostan psychiczny studentów pedagogiki w pierwszej fazie pandemii choroby COVID-19. Forum Pedagogiczne, 11(2) (2021).
López Peláez, A., Erro-Garcés, A., Pinilla García, F.J., Kiriakou, D. Working in the 21st century. The coronavirus crisis: a driver of digitalisation, teleworking and innovation with unintended social consequences. Information, 12 (2021).
López-Valenciano, A., Suárez-Iglesias, D., Sanchez-Lastra, M.A., Ayán, C. Impact of COVID-19 pandemic on university students’ physical activity levels: an early systematic review. Frontiers in Psychology, 11 (2021).
Myszka-Strychalska, L., Peret-Drążewska, P., Marciniak, M., Karmolińska-Jagodzik, E., Kanclerz, B. Młodzież akademicka w okresie pandemii COVID-19: sytuacja zawodowa i materialna – egzemplifikacje badawcze. Roczniki Pedagogiczne, 14(50), 3 (2022).
Nawój-Połoczańska, J. Doradztwo zawodowe u progu zmian. Szkoła – Zawód – Praca, 19 (2020).
Öncen, S., Tanyeri, L. Evaluation of the physical activity levels of the students in a physical education and sports science department before and during the coronavirus pandemic. International Education Studies, 13(10) (2020).
Owusu-Fordjour, C., Koomson, C.K., Hanson, D. The impact of COVID-19 on learning- the perspective of the Ghanaian student. European Journal of Education Studies, 7 (2020).
Pejsak, Z., Tarasiuk, K., Tokarz-Deptuła, B. Wybrane dane na temat zakażeń koronawirusami, ze szczególnym uwzględnieniem SARS-CoV-2. Medycyna Weterynaryjna, 76(5) (2020).
Pyrć, K. Ludzkie koronawirusy. Postępy Nauk Medycznych, 28(4B) (2015).
Rogowska, A.M., Kuśnierz, C., Bokszczanin, A. Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress and coping styles during COVID-19 pandemic in Polish sample of university students. Psychology Research and Behavior Management, 13 (2020).
Sikorska, I.M., Lipp, N., Wróbel, P., Wyra, M. Aktywność a zdrowie psychiczne młodzieży w okresie izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID-19. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 30(2) 2021.
Skalski, S. Obawy studentów związane z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2. Edukacja. Terapia. Opieka, 3 (2021).
Srivastav, A.K., Sharma, N., Samuel, A.J. Impact of Coronavirus disease-19 (COVID-19) lockdown on physical activity and energy expenditure among physiotherapy professionals and students using web-based open E-survey sent through WhatsApp, Facebook and Instagram messengers. Clinical Epidemiology and Global Health, 9 (2021).
Szopiński, T., Bachnik, K. Student evaluation of online learning during the COVID-19 pandemic. Technological Forecasting and Social Change, 174 (2022).
Terrón-Pérez, M., Cortes-Amador, S., Portolés-Simeó, J.B. Analysis of losses in physiotherapy students during the COVID-19 pandemic: a phenomenological approach. BMC Psychology, 12(1) (2024).
United Nations Children’s Fund (UNICEF) (2020). COVID-19: Are children able to continue learning during school closures? A global analysis of the potential reach of remote learning policies using data from 100 countries. New York: UNICEF.
Wang, C., Wen, W., Zhang, H., Ni, J., Jiang, J., Cheng, Y., Zhouc, M., Ye, L., Feng, Z., Ge, Z., Luo, H., Wang, M., Zhang, X., Liu, W. Anxiety, depression, and stress prevalence among college students during the COVID-19 pandemic. A systematic review and meta-analysis. Journal of American College Health, 71(7) (2021).
Zalewska, A., Gałczyk, M., Sobolewski, M., Białokoz-Kalinowska, I. Depression as compared to level of physical activity and internet addiction among polish physiotherapy students during the COVID-19 pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(19) (2021)