Upór studentów a ich status na rynku pracy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2024.02.11

Słowa kluczowe:

upór, studenci, Krótka Skala Uporu (Grit-S), praca zawodowa studentów

Abstrakt

Celem badania było zweryfikowanie, czy upór studentów jest różnicowany przez ich status na rynku pracy (pracujący vs. niepracujący). W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Posłużono się Krótką Skalą Uporu (Grit-S) opracowaną przez Angelę Duckworth i Patricka Quinna. Badacze definiują upór jako „pasję i wytrwałość w realizacji długoterminowych celów” (Duckworth, Quinn, 2009, s. 166). Badania przeprowadzono wśród 177 studentów w wieku od 17 do 33 lat (M = 20,25, SD = 2,12), studiujących w trybie stacjonarnym na Uniwersytecie Opolskim. Z przeprowadzonych analiz wynika, że studentów łączących studia z pracą cechuje wyższy poziom uporu niż tych, którzy tylko studiują. Rezultaty te sugerują, że łączenie obowiązków akademickich z zawodowymi może sprzyjać wytrwałości.

Bibliografia

Abuhassàn, A., Bates, T.C. Grit: distinguishing effortful persistence from conscientiousness. Journal of Individual Differences, 36(4) (2015).

Ali, J., Rahaman, Bącik, M., Gawarkiewicz, P., Siewicz, K. Aktywność zawodowa studentów jako przykład pozaakademickiej działalności młodych ludzi. Przegląd Pedagogiczny, 1 (2010).

Beyhan, Ö. University students grit level and grit achievement relation. Social Sciences and Education Research Review, 2 (2016).

Boguszewski, R. Pełnoletnie dzieci mieszkające z rodzicami. Komunikat z Badań, 98 (2017).

Credé, M., Tynan, M.C., Harms, P.D. Much ado about grit: A meta-analytic synthesis of the grit literature. Journal of Personality and Social Psychology, 113(3) (2017).

Duckworth, A.L. (2016). Upór: potęga pasji i zaangażowania. Tłum. P. Cieślak. Łódź: Galaktyka.

Duckworth, A.L., Gros, J.J. Self-control and grit related but separable determinants of success. Current Directions in Psychological Science, 23(5) (2014).

Duckworth, A.L., Quinn, P.D. Development and validation of the Short Grit Scale (GRIT–S). Journal of Personality Assessment, 91(2) (2009).

Dudło, A., Duda, M., Knapik, A. Studia i praca – jakie są skutki dla poziomu aktywności fizycznej studentów? [How College and employment affects the level of physical activity of students?]. Journal of Education, Health and Sport, 6(7) (2016).

Eskreis-Winkler, L., Shulman, E.P., Beal, S.A., Duckworth, A.L. The grit effect: predicting retention in the military, the workplace, school and marriage. Frontiers Psychology, 5 (2014).

Franczyk, A. (2022). Sukces w percepcji młodzieży akademickiej. In: T. Łączek (red.), Sukces życiowy w przestrzeni społecznej. Kielce: UJK.

Griffin, M.L., McDermott, K.A., Mchugh, R.K., Fitzmaurice, G.M., Weiss, R.D. Grit in patients with substance use disorders. American Journal of Addiction, 25(8) (2016).

Hodge, B., Wright, B., Bennett, P. The role of grit in determining engagement and academic outcomes for university students. Research in Higher Education, 59(2) (2017).

Kannangara, C.S., Allen, R.E., Waugh, G., Nahar, N., Khan, S.Z.N., Rogerson, S., Carson, J. All that glitters is not grit. Three studies of grit in university students. Frontiers in Psychology, 9 (2018).

Kelly, D.R., Matthews, M.D., Bartone, P.T. Grit and hardiness as predictors of performance among West point cadets. Military Psychology, 26 (2014).

Kunasz, M. Doświadczenia zawodowe studentów rozpoczynających studia stacjonarne w świetle wyników badań [Professional experiences of students beginning full-time studies in light of research findings]. Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania GWSH, 19 (2022).

Ostoj, I. Motywy podejmowania pracy przez studentów studiów stacjonarnych – wyniki badań. Studia i Prace WNEiZ US, 44(1) (2016).

Palisoc, A.J.L., Matsumoto, R.R., Ho, J., Perry, P.J., Tang, T.T., Ip, E.J. Relationship between grit with academic performance and attainment of postgraduate training in pharmacy students. American Journal of Pharmaceutical Education, 81(4) (2017).

Rocki, M. Łączenie studiów z pracą zarobkową a wejście absolwentów wyższych uczelni na rynek pracy. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 83(4) (2021).

Sheldon, K.M., Jose, P.E., Kashdan, T.B., Jarden, A. Personality, effective goal-striving, and enhanced well-being. Personality and Social Psychology Bulletin, 41(4) (2015).

Usher, E.L., Li, C.R., Butz, A.R., Rojas, J.P. Perseverant grit and self-efficacy. Are both essential for children’s academic success? Journal of Educational Psychology, 111(5) (2019).

Wyszyńska, P., Ponikiewska, K., Karaś, D., Najderska, M., Rogoza, R. Psychometric properties of the Polish version of the Short Grit Scale. Polish Psychological Bulletin, 48(2) (2017)

Pobrania

Opublikowane

2025-04-25

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Upór studentów a ich status na rynku pracy. (2025). Szkoła - Zawód - Praca, 28, 182-191. https://doi.org/10.34767/SZP.2024.02.11