Czynniki stresogenne w kontekście kształcenia młodzieży przechodzącej okres adolescencji
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.03Słowa kluczowe:
szkoła, edukacja, stresAbstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie czynników stresogennych w kontekście kształcenia młodzieży przechodzącej okres adolescencji, ponieważ to zagadnienie w odniesieniu do specyficznego okresu, jakim jest dojrzewanie w życiu młodego człowieka, wydaje się istotne. W artykule przedstawiono pojęcie stresu, a także zjawiska z nim związane. Zaprezentowano także zagadnienie adolescencji. Zwrócono uwagę na proces kształcenia młodzieży i czynniki stresogenne w tym aspekcie. Skupiono się na roli edukacji zdrowotnej w szkole w odniesieniu do problematyki stresu i zadaniach edukacji szkolnej w tym zakresie. Przedstawiono raport z badań przeprowadzonych przez Centrum Badania Opinii Społecznej w roku 2019, który dotyczył różnorodnych obszarów funkcjonowania młodzieży, i w którym poruszono między innymi aspekt stresu, jaki młodzież odczuwa w szkole.
Bibliografia
Arseniuk, R. (2013). Dorastanie, kryzys i powtórna szansa na rozwój. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Bakuła, A., Rozwój w okresie adolescencji, http://brok.edu.pl/wp-content/uploads/sites/4/2013/09/Rozw%C3%83lj-psychiczny-w-okresie-adolescencji.pdf (17.06.2020).
Brzezińska, A.I., Piotrowski, K., Wojciechowska, J., Ziółkowska, B. (2014). Rozwój nastolatka. Późna faza dorastania, t. 6. Warszawa: IBE.
Brzezińska, A.I. Piotrowski, K. Diagnoza statusów tożsamości w okresie adolescencji, wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości za pomocą Skali Wymiarów Roz-woju Tożsamości (DIDS). Studia Psychologiczne, 47 (3), (2009).
Bulska, J. Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w Szkole Promującej Zdrowie – działalność na rzecz współpracy ze środowiskiem lokalnym. Humanum. Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne, 2 (2017).
Dugiel, G., Tustanowska, B., Kęcka, K., Jasińska, M. Przegląd teorii stresu, Acta Scintica Academicae Ostrovienis, 1 (2012).
Grabowska, M., Gwiazdała, M. Młodzież 2018, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa 2019, https://www.cinn.gov.pl/portal?id=1475772 (17.06.2020).
Grygorczuk, A. Pojęcie stresu w medycynie i psychologii. Psychiatria, t. 5, 3 (2008).
Jacennik, B., Szczepańska, J. Aby stresu było mniej. Psychologia w szkole, 3 (2007).
Jurczyński, Z. Pomnażanie i wzbogacanie zasobów własnego zdrowia. Polskie Forum Psychologiczne, t. 14, 1 (2009).
Kozłowski, P., Kożuch, K., Kozłowska, M., Cuch, B., Kozłowska, K. Ocena częstości występowania stresu, objawów mu towarzyszących, przyczyn oraz sposobów radzenia sobie w sytuacjach stresowych wśród osób uczących się. Journal of Education, Health and Sport, 6(5), (2016).
Ogińska-Bulik, N., Jurczyński, Z. (2010). Osobowość, stres a zdrowie. Warszawa: Difin.
Skowroński, B., Pabich, R. Inwentarz źródeł stresu szkolnego młodzieży. opis konstrukcji i własności psychometryczne. Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”, 28 (2015).
Talik, E. Specyfika stresu szkolnego i strategie radzenia sobie z nim przez młodzież w okresie dorastania, Horyzonty Psychologii. Rozprawy i Artykuły Naukowe, t. 1, 1 (2011).
Wolny, B. (2019). Edukacja zdrowotna w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Wrona-Polańska, H. Psychoedukacja jako forma promocji zdrowia, Debata Edukacyj-na, 6, (2013).
Zimbardo, P., Ruch, F. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.