Niepełnosprawni w szkolnictwie wyższym – stan obecny i perspektywy
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.09Słowa kluczowe:
niepełnosprawność, szkolnictwo wyższe, dostosowanieAbstrakt
W publikacji przeanalizowano stan przygotowania polskich uczelni wyższych do kształcenia studentów z niepełnosprawnością. Na podstawie dotychczasowych badań i raportów uwzględniono tutaj zarówno przygotowanie uczelni pod kątem szeroko rozumianego przystosowania, w tym likwidacji barier architektonicznych, jak i dostosowań programowych, umiejętności i kompetencji kadry dydaktycznej i administracyjnej oraz innych kroków podjętych w celu zapewnienia studentom z niepełnosprawnością równego dostępu do edukacji.
Bibliografia
Badanie wpływu kierunku i poziomu wykształcenia na aktywność zawodową osób niepełnosprawnych. Raport końcowy, część 1 z 6. PFRON, Warszawa 2009.
Basta J., Studenci z niepełnosprawnością w percepcji pełnosprawnych rówieśników, [w:] B. Szczupał, K. Kutek-Sładek (red.), Wielowymiarowość integracji społeczno-zawodowej studentów z niepełnosprawnością, UPJPII, Kraków 2016.
Brzezińska A.I., Kacza R., Piotrowski K, Rycielski P., Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: kapitał osobisty i społeczny, „Nauka” 2008, nr 2.
Gajdzica Z., Student z niepełnosprawnością w przestrzeni szkoły wyższej – pomiędzy pedagogiką długu a pedagogiką wspólnotowości, „Rocznik Lubuski” 2015, t. 41, cz. 2.
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.
Moroń D., Studenci niepełnosprawni na publicznych i niepublicznych uczelniach wyższych, „Wrocławskie Studia Politologiczne” 2014, nr 16.
NIK, Informacja o wynikach kontroli: Realizacja przez uczelnie akademickie i zawodowe obowiązku stworzenia niepełnosprawnym studentom i doktorantom warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych, nr ew. 78/2018/P/18/087/LOL.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 września 2014 r., Dz.U. 2014, poz. 1302.
Sztobryn-Giercuszkiewicz J., Alter idem – student z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa wyższego, [w:] E. Zakrzewska-Manterys, J. Niedbalski (red.), Samo-dzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, UŁ, Łódź 2016.
Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z 27 lipca 2005 r., Dz.U. 2012, poz. 572 (ze zm.).
Ustawa Prawo o Szkolnictwie wyższym z 20 lipca 2018 r., Dz.U. 2018, poz. 1668.
Zasada równego traktowania – prawo i praktyka, nr 16, Dostępność edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnościami, „Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich” 2015, nr 5.