Esej i wywiad jako techniki badania przebiegu życia zawodowego człowieka w kontekście jego zawodowego rozwoju
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.13Słowa kluczowe:
metoda biograficzna, esej, wywiad, bieg życia zawodowego, rozwój zawodowyAbstrakt
W badaniach nad życiem zawodowym człowieka metoda biograficzna – dzięki pogłębionej introspekcji autora wypowiedzi (pisemnej lub ustnej) – umożliwia dotarcie do indywidualnych czynników tworzących swoistą mozaikę zależności, wytyczających i modulujących bieg jego życia zawodowego. Esej i wywiad jako techniki wspierające tę metodę, ułatwiają ten zindywidualizowany wgląd, zgłębiając wybrane obszary aktywności zawodowej i pozazawodowej człowieka na różnym etapie jego rozwoju. W artykule przybliżono (obie) techniki wykorzystane w badaniach przeprowadzonych wśród studentów studiów drugiego stopnia kierunku pedagogika (n = 97) oraz wśród osób plasujących się na początkowym, środkowym i końcowym etapie kariery zawodowej (n = 56). Analiza treści esejów zatytułowanych „Moja droga do zawodu” oraz wywiadów ustrukturyzowanych umożliwiła wyodrębnienie zarówno powtarzających się czynników sprzyjających tranzycji młodych ludzi na rynek pracy, jak i personalistycznie uwarunkowanych czynników aktywizujących osoby, będące na początkowym etapie kariery zawodowej, do podejmowania działań samosterownych. Artykuł zwraca uwagę na walory jakościowego paradygmatu w badaniach różnych kontekstów aktywności zawodowej człowieka.
Bibliografia
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2007.
Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Print-B, Poznań 2007.
Cybal-Michalska A., Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Impuls, Kraków 2014.
Czarnecki K., Profesjologia: nauka o zawodowym rozwoju człowieka, Humanitas – WSH, Sosnowiec 2010.
Czarnecki K., Karaś S., Profesjologia w zarysie: rozwój zawodowy człowieka, ITE, Radom 1996.
Gromkowska-Melosik A., Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu, Impuls, Kraków 2011.
Jastrzębski J., Literackie przygody uniwersalnego rozumu. O eseistyce Stanisława Lema, [w:] M. Wyka (red.), Polski esej. Studia, Universitas, Kraków 1991.
Kaliszewska M., Esej pedagogiczny w kształceniu akademickim. Teoria, praktyka i ocenianie, Uniw. Jana Kochanowskiego, Kielce 2009.
Kaszubski P., Esej – prostota angielskiej prozy w pigułce, „Polonistyka” 1994, nr 2.
Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2011.
Piekarska A., Współczesne przeobrażenia wzorów karier kobiet i mężczyzn, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 2009, nr 34.
Piorunek M., Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych, UAM, Poznań 2009.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, WAiP, Warszawa 2008.
Solarczyk-Ambrozik E., Nowe trendy w teoriach rozwoju karier. Implikacje dla poradnictwa kariery, „Studia Edukacyjne” 2015.
Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, UWM, Olsztyn 2002.
Włodarek J., Ziółkowski M., Teoretyczny i empiryczny status metody biograficznej we współczesnej socjologii, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa 1990.