Kobiety wobec modelowania kariery zawodowej w zmiennym świecie pracy – doniesienia z badań
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.14Słowa kluczowe:
kariera zawodowa, rynek pracy, edukacja, zmianaAbstrakt
Planowanie i realizacja kariery zawodowej, szczególnie w dobie tak szybkich przemian transformacji o charakterze makrospołecznym, są znacznie trudniejsze niż jeszcze kilkanaście lat temu. Dotyczy to w szczególności grup ryzyka, w tym kobiet. Dezaktualizacji uległy dotychczasowe biografie jednostek, kształtowane przez fazę przedzawodową, dotyczącą uczestnictwa człowieka w systemie kształcenia, fazę aktywności zawodowej i etap pozazawodowy – związany z pełnieniem funkcji rodzinnych. Aktywność zawodowa jest nie tylko dłuższa, ale towarzyszy jej jednocześnie aktywność edukacyjna, niezbędna i oczekiwana na rynku pracy. Pociągnęło to za sobą odmienne modelowanie kariery zawodowej, której cechą charakterystyczną jest pojęcie zmiany. Popyt na rynku pracy, jego umiędzynarodowienie, uelastycznienie, zmuszają jednostkę do kształtowania swojej ścieżki kariery zawodowej w perspektywie krótkofalowej, uwzględniającej najnowsze tendencje, wymagającej właściwego zarządzania i stawiania celów kompatybilnych z oczekiwaniami rynkowymi, nie tylko zgodnymi z własnymi zainteresowaniami. Wobec tego wyzwania stają także kobiety, które pełniąc szereg ról społecznych wdrażają różnorodne modele w zakresie projektowania i realizacji własnych karier zawodowych.
Bibliografia
Arthur M., Khapova S., Wilderom C., Career success in a boundaryless career world, „Journal of Organizational Behavior” 2005, no. 26 (2).
Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej rzeczywistości, Scholar, Warszawa 2002.
Bird A., Careers as Repositories of Knowledge: Considerations for Boundaryless Careers, [in:] M. Arthur, D. Rousseau (eds.), The Boundaryless Career. A New Employ-ment Principle for a New Organizational Era, Oxford University Press, New York 1996.
Drabik-Podgórna V., Tranzycja jako nowa kategoria biograficzna we współczesnym poradnictwie zawodowym, „Edukacja Dorosłych” 2010, nr 1.
Harari Y.N., Sapiens. Od zwierząt do bogów, Wyd. Literackie, Kraków 2018.
Jakimiuk B., Proces budowania kariery zawodowej, [w:] D. Kukla, W. Duda (red.), Poradnictwo zawodowe. Rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym, Difin, Warszawa 2016.
Miś A., Kształtowanie karier w organizacji, [w:] H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2006.
Słowik A., Portfolio jako propozycja monitorowania kariery, „Pedagogika Pracy” 2006, nr 46.
Szymański M., Ścieżki kariery studentów socjologii UAM, Promotor, Warszawa 2010.
Titkow A., Tożsamość polskich kobiet. Ciągłość, zmiana, konteksty, IFiS PAN, Warszawa 2007.
Tomaszewska-Lipiec R., Kariera – zdeprecjonowana wartość nowego pokolenia?, „Problemy Profesjologii” 2016, nr 1.
Wiatrowski Z., Dorastanie, dorosłość i starość człowieka w kontekście działalności i kariery zawodowej, ITE-PIB, Radom 2009.