Aspekty pracy w programach preorientacji i orientacji zawodowej oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego w systemie oświaty

Autor

  • Marian Piekarski Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.06

Słowa kluczowe:

praca ludzka, preorientacja, orientacja zawodowa, doradztwo zawodowe

Abstrakt

Artykuł ma na celu pokazanie aspektów pracy obecnych w nowych programach preorientacji, orientacji i doradztwa zawodowego wprowadzanych do systemu edukacji. Proaktywna postawa dzieci i młodzieży wobec pracy jest odpowiedzią na dynamiczne zmiany cywilizacyjne i społeczne, które na nadchodzące lata formułują nową definicję pracy.

Bibliografia

Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji, pracy i badań, Wyd. UKSW, Warszawa 2013.

Furmanek W., Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka w cywilizacji informacyjnej, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2014.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2017 r., poz. 622).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1643).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych programów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r., poz. 703).

Szlosek F., Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian społecznych, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015.

Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 2198).

Ustawa „Prawo oświatowe” z 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 59, 949 i 2203).

Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-10

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Aspekty pracy w programach preorientacji i orientacji zawodowej oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego w systemie oświaty. (2018). Szkoła - Zawód - Praca, 16, 91-100. https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.06