Aspekty pracy w programach preorientacji i orientacji zawodowej oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego w systemie oświaty
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.06Słowa kluczowe:
praca ludzka, preorientacja, orientacja zawodowa, doradztwo zawodoweAbstrakt
Artykuł ma na celu pokazanie aspektów pracy obecnych w nowych programach preorientacji, orientacji i doradztwa zawodowego wprowadzanych do systemu edukacji. Proaktywna postawa dzieci i młodzieży wobec pracy jest odpowiedzią na dynamiczne zmiany cywilizacyjne i społeczne, które na nadchodzące lata formułują nową definicję pracy.
Bibliografia
Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji, pracy i badań, Wyd. UKSW, Warszawa 2013.
Furmanek W., Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka w cywilizacji informacyjnej, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2014.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2017 r., poz. 622).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1643).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych programów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r., poz. 703).
Szlosek F., Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian społecznych, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015.
Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 2198).
Ustawa „Prawo oświatowe” z 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 59, 949 i 2203).
Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005.