Praca nauczyciela jako obszar budowania relacji interpersonalnych

Autor

  • Beata Jakimiuk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2016.01.08

Słowa kluczowe:

nauczyciel, relacje interpersonalne, klimat szkoły

Abstrakt

Wykonywanie zawodu nauczyciela wiąże się przede wszystkim z nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji z innymi. Poprzez organizację i realizowanie procesu kształcenia nauczyciel wspiera rozwój uczniów, współpracując z rodziami, z innymi nauczycielami i dyrekcją. Celem artykułu jest przedstawienie środowiska pracy nauczyciela jako obszaru tworzenia relacji interpersonalnych oraz zwrócenie uwagi na znaczenie umiejętności kreowania właściwych zachowań w pracy, które stanowią podstawę optymalnej realizacji zadań zawodowych. Artykuł zawiera treści dotyczące kompetencji społecznych nauczyciela w odniesieniu do realizacji procesu kształcenia; relacji interpersonalnych w szkole, a także warunków tworzenia dobrych relacji.

Bibliografia

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Filipowicz G., Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa 2004.

Jakimiuk B., Umiejętności interpersonalne a funkcjonowanie zawodowe nauczycieli, [w:] Edukacja wczoraj – dziś – jutro. Edukacja w dialogu pokoleń i budowaniu lepszej przyszłości, red. E. Sałata, M. Mazur, J. Bojanowicz, Radomskie Towarzystwo Naukowe, Radom 2015.

Janke A.W., Transformacja w stosunkach rodziny i szkoły na przełomie XX i XXI wieku. Perspektywy zmiany społecznej w edukacji, Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002.

Jankowska A., Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela, Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012.

Karta Nauczyciela, Dz.U. z 2014 r. poz. 191 i 1198 oraz z 2015 r. poz. 357, 1268 i 1418.

Kwiatkowski S.M., Problemy terminologiczne w procedurach standaryzacji kwalifikacji zawodowych, [w:] Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, red. S.M. Kwiatkowski, IBE, Warszawa 2005.

Madalińska-Michalak J., Góralska R., Kompetencje emocjonalne nauczyciela, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2012.

Malinowska J., Kompetencje komunikacyjne współczesnego nauczyciela – moda czy konieczność? [w:] Nauczyciel w zmieniającej się rzeczywistości społecznej, red. M. Jabłońska, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2000.

Maliszewski W.J., Komunikacja społeczna w szkole. Perspektywa jakości pracy szkoły i w szkole, [w:] Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2010.

Matczak A., Kwestionariusz kompetencji społecznych. Podręcznik, PTP, Warszawa 2001.

Mysłakowski, Co to jest talent pedagogiczny? [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, PZWS, Warszawa 1962.

Radziwiłł A., O ethosie nauczyciela, „Znak” 1991, nr 436 (9).

Woodruffe Ch., Ośrodki oceny i rozwoju, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.

Pobrania

Opublikowane

2016-07-18

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Praca nauczyciela jako obszar budowania relacji interpersonalnych. (2016). Szkoła - Zawód - Praca, 11, 118-128. https://doi.org/10.34767/SZP.2016.01.08