Studia podyplomowe ukoronowaniem współczesnej edukacji dorosłych

Autor

  • Tadeusz Aleksander Wszechnica Polska Szkoła Wyższa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2015.01.03

Słowa kluczowe:

studia podyplomowe, edukacja dorosłych

Abstrakt

Studia podyplomowe to odmienna niż studia wyższe i studia doktoranckie forma kształcenia, przeznaczona dla kandydatów posiadających kwalifikacje co najmniej pierwszego stopnia. Ich popularność w Polsce ciągle wzrasta. W prezentowanym artykule przyjęto tezę, iż stanowią one ukoronowanie współczesnej edukacji dorosłych. Sformułowano również postulat, iż studia te należy nadal intensywnie rozwijać – jeżeli nie we wszystkich zawodach i specjalnościach wykreowanych w gospodarce i życiu społecznym kraju, to przynajmniej w kluczowych dla gospodarki i życia społecznego kraju branżach i resortach.

Bibliografia

Aleksander T., Studia podyplomowe elementem całożyciowej edukacji (specyfika, funkcje), [w:] Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, red. E. Solarczyk-Ambrozik, Poznań 2013.

Kluzowicz J., Studia podyplomowe jako szansa edukacyjna i zawodowa dla osób dorosłych – motywy podejmowania nauki na studiach podyplomowych, [w:] Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, red. T. Aleksander, Radom 2010.

Orkwiszewska A., Studia podyplomowe przygotowania pedagogicznego w systemie edukacji ustawicznej, [w:] Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki, red. J. Góralska, J. Półturzycki, Płock-Toruń 2004.

Półturzycki J., Akademicka edukacja dorosłych, rozdz. VII. Studia podyplomowe, Warszawa 1994.

Rosner J., Studia podyplomowe w wyższych uczelniach technicznych i ekonomicznych, Warszawa 1968.

Sanecki G., Oczekiwania edukacyjne i ich realizacja na studiach podyplomowych w Instytucie Pedagogiki UMCS, [w:] Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, red. T. Aleksander, Radom 2010.

Szarota Z., Litawa A., Studia podyplomowe jako forma kształcenia ustawicznego (z uwzględnieniem opinii słuchaczy), [w:] Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, red. T. Aleksander, Radom 2010.

Wereszczyński K., Studia podyplomowe jako forma edukacji ustawicznej nauczycieli, [w:] Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki, Płock-Toruń 2004.

Wójcicka M., Kształcenie podyplomowe w krajach Europy Zachodniej. Komunikaty z badań, Warszawa-Łódź 1985.

Zakrzewska Z., Kowalski J., Efekty studiów podyplomowych w wyższych uczelniach technicznych, Warszawa 1978.

Pobrania

Opublikowane

2015-07-28

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Studia podyplomowe ukoronowaniem współczesnej edukacji dorosłych. (2015). Szkoła - Zawód - Praca, 9, 40-58. https://doi.org/10.34767/SZP.2015.01.03