Psycholog biznesu w percepcji menedżerów średniego szczebla

Autor

  • Diana Chwedorczuk Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Katarzyna Góralska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Patrycja Michalska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2015.01.08

Słowa kluczowe:

psycholog, psychologia biznesu, percepcja zawodu, menedżer

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie, w jaki sposób psychologowie współpracujący ze środowiskiem biznesowym są spostrzegani przez menedżerów średniego szczebla. Na podstawie wyników badań własnych przedstawiony zostanie przeciętny obraz psychologa biznesu, a także obraz idealny, oparty na charakterystykach najbardziej pożądanych zdaniem kadry zarządzającej. Wyniki badań pozwolą na ustalenie, jakie cechy powinni posiadać psychologowie współpracujący ze środowiskiem biznesowym. Narzędzie badawcze stanowił kwestionariusz ankiety, zwierający pytania w formie dyferencjału semantycznego i rangowania. Badania rozpoczęły się pilotażem (N = 17), który wykazał m.in., iż zdaniem menedżerów, najbardziej pożądanymi cechami psychologa biznesu są odpowiedzialność oraz empatia. Badanie właściwe objęło 43 menedżerów, pracujących na terenie kilku polskich województw. Sądzimy, iż wyniki badania pozwolą środowisku akademickiemu zaktualizować wiedzę na temat obecnych oczekiwań przedsiębiorców wobec psychologów.

Bibliografia

Bańka A., Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Warszawa 2006.

Ewaluacja Narodowego Planu Rozwoju i programów operacyjnych w Polsce – Poradnik, Krajowa Jednostka Oceny. Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej, Warszawa 2005.

Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2004.

Jurek P., Metody pomiaru kompetencji zawodowych, „Zeszyt Informacyjno-Metodyczny Doradcy Zawodowego, nr 54”, Warszawa 2012.

Kasprzak E., Kształcenie podyplomowe w psychologii pracy i zarządzania (Co dalej po magisterium?), „Polskie Forum Psychologiczne”, Bydgoszcz 2009.

Kasprzak E., Studenci psychologii wobec kariery zawodowej, [w:] Model doskonalenia zawodowego psychologów, red. E. Kasprzak, R. Ossowski, Bydgoszcz 2006.

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza, Warszawa 2006.

Rokowska A., Ukryta teoria osobowości psychologów, [w:] Percepcja roli zawodowej psychologa, red. A. Ratajska, A. Szmaus, Bydgoszcz 2009.

Skarżyńska K., Spostrzeganie ludzi, Warszawa 1981.

Szczepaniak M., Staszewska O., Kobierecka A., Psycholog i psychoterapeuta w oczach Polaków, [w:] Wyzwania współczesnej psychologii, red. E. Kasprzak, R. Koc, Bydgoszcz 2001.

Trzebińska E., Przygotowania do rozpoczęcia psychoterapii, [w:] Psychoterapia. Teoria, red. L. Grzesiuk, Warszawa 2005.

Zieleniewski J., Organizacja i zarządzanie, Warszawa 1969.

Pobrania

Opublikowane

2015-07-28

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Psycholog biznesu w percepcji menedżerów średniego szczebla. (2015). Szkoła - Zawód - Praca, 9, 108-119. https://doi.org/10.34767/SZP.2015.01.08