Szkolnictwo wyższe a rynek pracy - w poszukiwaniu konsensusu
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2013.01.08Słowa kluczowe:
szkoła wyższa, rynek pracy, studenci, absolwenci, pracodawcy, doradztwo zawodowe, odpłatność za edukację, umasowienie szkolnictwa wyższego, monitoring rynku pracy, przydatność zawodowa, badanie losów absolwentówAbstrakt
Złożoność i niedookreślenie relacji występujących pomiędzy systemem edukacji (w tym na poziomie wyższym) a rynkiem pracy wymusza stałe poszukiwanie nowych rozwiązań o charakterze modernizacyjnym bądź kompensacyjnym. W artykule autorka skupia się na analizie wybranych propozycji, mogących potencjalnie przyczynić się do zmiany zastanych realiów, m.in. wprowadzenie odpłatności za studia, rozbudowanie systemu poradnictwa zawodowego adresowanego do studentów i absolwentów szkół wyższych, poszerzenie autonomii uczelni w zakresie tworzenia kierunków i specjalności, nadanie dodatkowych uprawnień Polskiej Komisji Akredytacyjnej czy stworzenie ogólnopolskiego systemu monitoringu rynku pracy. Swoje rozważania autorka opiera na wynikach badań własnych.