Szkolnictwo wyższe a rynek pracy - w poszukiwaniu konsensusu

Autor

  • Katarzyna Ludwikowska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2013.01.08

Słowa kluczowe:

szkoła wyższa, rynek pracy, studenci, absolwenci, pracodawcy, doradztwo zawodowe, odpłatność za edukację, umasowienie szkolnictwa wyższego, monitoring rynku pracy, przydatność zawodowa, badanie losów absolwentów

Abstrakt

Złożoność i niedookreślenie relacji występujących pomiędzy systemem edukacji (w tym na poziomie wyższym) a rynkiem pracy wymusza stałe poszukiwanie nowych rozwiązań o charakterze modernizacyjnym bądź kompensacyjnym. W artykule autorka skupia się na analizie wybranych propozycji, mogących potencjalnie przyczynić się do zmiany zastanych realiów, m.in. wprowadzenie odpłatności za studia, rozbudowanie systemu poradnictwa zawodowego adresowanego do studentów i absolwentów szkół wyższych, poszerzenie autonomii uczelni w zakresie tworzenia kierunków i specjalności, nadanie dodatkowych uprawnień Polskiej Komisji Akredytacyjnej czy stworzenie ogólnopolskiego systemu monitoringu rynku pracy. Swoje rozważania autorka opiera na wynikach badań własnych.

Pobrania

Opublikowane

2013-12-20

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Szkolnictwo wyższe a rynek pracy - w poszukiwaniu konsensusu. (2013). Szkoła - Zawód - Praca, 5/6, 97-108. https://doi.org/10.34767/SZP.2013.01.08