Andragogiczna refleksja nad przebiegiem i efektami procesu uczenia się osób dorosłych

Autor

  • Jerzy Stochmiałek Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2012.02.02

Słowa kluczowe:

uczenie się przez całe życie, efektywność procesu uczenia się dorosłych, dydaktyka dorosłych, aspiracje zawodowe, rozwój zawodowy

Abstrakt

Treści artykułu koncentrują się wokół problematyki koncepcji całożyciowego uczenia się, przy uwzględnieniu charakterystyki uczenia się: kumulatywnego, asymilacyjnego, akomodacyjnego i transformatywnego. Osobne miejsce poświęcono na omówienie zagadnienia efektywności oraz przezwyciężania trudności i barier w toku procesu uczenia się osób dorosłych. Na przebieg i efekty uczenia składa się bardzo wiele zmiennych wchodzących ze sobą w różnorakie interakcje i powiązania na szczeblu jednostek, grup i instytucji funkcjonujących w określonym otoczeniu społecznym. W badaniach i studiach nad jakością funkcjonowania pracowników, a pośrednio także nad koncepcją ich kształcenia i doskonalenia, interesujące wydaje się zastosowanie analizy użyteczności społeczno-zawodowej. Pomiar i ocena efektywności kształcenia osób dorosłych powinny obejmować również ich użyteczność określoną podczas badania losów absolwentów na podstawie ich samooceny, opinii pracodawców i organizacji zawodowych, obserwacji, diagnozowania wiedzy, umiejętności i postaw zawodowych oraz badania wytworów pracy.

Pobrania

Opublikowane

2012-12-28

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Andragogiczna refleksja nad przebiegiem i efektami procesu uczenia się osób dorosłych. (2012). Szkoła - Zawód - Praca, 4, 24-35. https://doi.org/10.34767/SZP.2012.02.02