Szkolnictwo i praktyki zawodowe, zarządzanie karierą oraz aktywizacja zawodowa w Szwajcarii (CH) na przykładzie kantonu Valais

Autor

  • Christophe Boulé University of Applied Sciences Valais Wallis

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2012.02.05

Słowa kluczowe:

szkolnictwo i praktyki zawodowe, orientacja szkolna i zawodowa, okres przejściowy pomiędzy szkołą a pracą, aktywizacja zawodowa

Abstrakt

Artykuł składa się z trzech sekcji, które wzajemnie się uzupełniają. W części pierwszej przedstawiono strukturę i organizację szkolnictwa zawodowego oraz praktyk zawodowych w Szwajcarii na przykładzie kantonu Valais. Jest to część składowa ogólnego systemu edukacji, która jest uzależniona od dwutorowego podejścia do nauczania (biznes – szkoła), przy jednoczesnym poświęceniu odpowiedniej uwagi specyfice rynku pracy (kwalifikacje – zdolność do zatrudnienia). Druga sekcja, w odniesieniu do ważnych elementów kontekstualnych (aspektów socjoekonomicznych i prawnych, trendów edukacyjnych i orientacji zawodowej), dotyczy programu orientacji zawodowej realizowanego w dwóch grupach wiekowych: w szkołach (dzieci 13-16 lat) oraz wśród dorosłych. Trzecia, ostatnia część przedstawia określone problemy dotyczące aktywizacji zawodowej młodych ludzi – cienkiej linii, która oddziela świat szkoły od świata pracy. Zaprezentowano specyficzne rozwiązanie, tzw. SEMO (semestr motywacji), skierowane do osób w wieku 15 do 24 lat przeżywających trudności związane z okresem przejściowym pomiędzy szkołą a pracą.

Opublikowane

2012-12-28

Numer

Dział

Doświadczenia zagraniczne

Jak cytować

Szkolnictwo i praktyki zawodowe, zarządzanie karierą oraz aktywizacja zawodowa w Szwajcarii (CH) na przykładzie kantonu Valais. (2012). Szkoła - Zawód - Praca, 4, 55-73. https://doi.org/10.34767/SZP.2012.02.05