Shaping entrepreneurial competencies in educational practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.11

Keywords:

key competencies, entrepreneurial competencies, education, activating methods

Abstract

The subject of the considerations in the article is the practice of forming entrepreneurial competencies in the educational system in Poland. The research focused on innovative forms of shaping key competencies, with particular emphasis on entrepreneurial competencies, was carried out using the diagnostic survey method and the method of existing data analysis. The obtained research results indicate that in the process of education in the field of entrepreneurship, good practices concerning activating teaching-learning methods recommended by EU agendas are little used. Against the background of a very low assessment of the level of education in the field of entrepreneurship, the respondents formulate remedial postulates regarding the practical orientation of entrepreneurship classes, increasing the number of lesson hours devoted to this issue and ensuring competent teaching staff. The obtained research results may serve as an inspiration for undertaking more extensive research enabling the formulation of general conclusions.

References

Babbie, E. (2007). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Petty, G. (2010). Nowoczesne nauczanie. Sopot: GWP.

Podstawy przedsiębiorczości - Podstawa programowa (liceum/technikum), podstawa programowa.pl (Dz.U. z 2017, poz. 59, 949 i 2203).

Rachwał, T. (red.). (2019). Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych. Warszawa: FRSE.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018, poz. 467).

Sikora, J. (2011). Edukacja ekonomiczna jako niezbędny składnik wykształcenia ogólnego. Warszawa: WSP TWP.

Strykowski, W., Strykowska, J., Pielachowski, J. (2007). Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Poznań: eMPi2.

Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. o kompetencjach kluczowych dla uczenia się przez całe życie (Dz.U.UE C z 4.06.2018).

Published

2024-10-21

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Shaping entrepreneurial competencies in educational practice. (2024). School-Profession-Labour, 24, 283-300. https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.11