From a creativity educator to innovation and commercialization of knowledge. Case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2024.01.05

Keywords:

good practices, innovation, commercialization of scientific research,

Abstract

The space for creative activities is a solution developed by specialists in various fields of science. The article addresses the issue of pedagogy of work and introducing innovation and commercializing knowledge about good practice that is the practical application of research in the field of social sciences. The case study presents the figure of Ph.D. Marta Galewska-Kustra – the author of the iconic Pucio book series, a speech therapist, pedagogue, university lecturer and creativity researcher. She is one of the highest-earning children’s literature writers who ‘makes a living from her creativity’. The aim of the research is to show that the potential of Ph.D. Marta Galewska-Kustra’s work in the field of pedagogy in the commercialization of knowledge and creating innovation in the economy is very large. Science plays an extremely important role in the knowledge-based economy. Creativity is a necessary condition for innovation and the commercialization of knowledge.

References

Bukowski, A., Strycharz, J. (2013). Innowacja i komercjalizacja a nauki społeczne. W: S. Rudnicki (red.), Nauki społeczne i komercjalizacja wiedzy. Jak humaniści tworzą innowacje dla gospodarki i społeczeństwa. Kraków: WSE.

Cieślik, J. (2009). Zintegrowany model wsparcia innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej. W: P. Niedzielski, K. Poznańska, K.B. Matusiak (red.), Kapitał ludzki – innowacje – przedsiębiorczość. SOOIPP Annual – 2008. Szczecin: USz.

Galewska-Kustra, M. (2012). Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki. Toruń: Adam Marszałek.

Galewska-Kustra, M. Wspieranie rozwoju kreatywności dziecka jako element praktyki logopedycznej. O możliwych związkach logopedii z pedagogiką twórczości. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 14 (2018).

Habrych, S. Pucio – bohater serii książek pełnych zabaw logopedycznych dla najmłodszych,

Natuli – Dziecisawazne.pl, https://dziecisawazne.pl/pucio-logopedyczne-zabawy-dlanajmlodszych/ (10.02.2024).

Innowacja pedagogiczna „Poznajemy świat z Puciem”. Formularz zgłoszeniowy, https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScjx6C_-L0Rko-vXeQ551anBY4Vk9DqVhsF2FjRqbu1ELt1w/viewform (18.01.2024).

Janusz, W., Kozioł, K. (2007). Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.

Jóźwiak, J., Morawski, R. (2009). Społeczna rola szkolnictwa wyższego i jego misja publiczna w perspektywie dekady 2010–2020. W: R.Z. Morawski (red.), Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: UW.

Kaczmarczyk, J. (2022). Marta Galewska-Kustra: „Wpuściłam Mamę Pucia w niezłą chryję”, Tygodnik.interia.pl, https://tygodnik.interia.pl/news-marta-galewska-kustrawpuscilam-mame-pucia-w-niezla-chryje,nId,6143943 (19.02.2024).

Kaczmarek, L. (1988). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wyd. Lubelskie.

Kadłubek, Z. (2014). Dwie przedsiębiorczości, AkademickiPrzedsiębiorca.pl, http://www.akademickiprzedsiębiorca.pl/artykuły/pierwsze-kroki/326 (5.02.2024).

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.

Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN.

Kraśnicka, T. (2012). Innowacyjność jako wymiar przedsiębiorczości w małych i średnich firmach (wyniki badań). W: K. Jaremczuk (red.), Przedsiębiorczość – natura i atrybuty. Tarnobrzeg: PANS.

Książeczki „Pucio” – od jakiego wieku dla Twojego dziecka?, Blog Manima.pl, https://manima.pl/pl/blog/ksiazeczki-pucio-od-jakiego-wieku-dla-twojego-dziecka-1657553444 (20.01.2024).

Książki z serii „Pucio”, NoboBobo.pl, https://nobobobo.pl/pucio/ (15.01.2024).

Który „Pucio” w jakim wieku?, Aktywneczytanie.pl, https://aktywneczytanie.pl/pucio-wmiescie-ktory-pucio-w-jakim-wieku/ (20.01.2024).

Mann, L., Chan, J. (red.). (2011). Creativity and innovation in business and beyond. Social science perspectives and policy implications. London: Routledge.

Matusiak, K.B., Matusiak, M. (2007). Pojęcie i akademickie znaczenia przedsiębiorczości akademickiej. W: P. Niedzielski, E. Stawasz, K. Poznańska (red.), Innowacje, przedsiębiorczość i gospodarka oparta na wiedzy. Szczecin: USz.

Marta Galewska-Kustra, Biblioteka Inspiracji, https://bibliotekainspiracji.pl/bib/martagalewska-kustra/ (17.02.2024)

Nawrat-Wyraz, D. Pedagogika (do)twórczości. Wybrane konteksty teoretyczne i praktyczne w perspektywie edukacji szkolnej. Refleksje, 2 (2019).

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Obuchowski, K. (2005). Rewolucja podmiotów. Łódź: WSHE.

Okoń-Horodyńska, E. Strategia Lizbońska – założenia i szanse w Unii Europejskiej (cz. I). Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(22) (2003).

Ośrodek Ewaluacji (2021). Raport JustStart. Przedsiębiorczość studencka, czyli… Raport o przedsiębiorczości studenckiej. Warszawa: Inkubator UW, https://www.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/07/juststart_raport-1.pdf (16.02.2024)

Piaget, J. (1933). Children’s philosophies. In: C. Murchison (ed.), A handbook of child psychology. Woecester: Clark University Press.

Piaget, J. (1966). Narodziny inteligencji dziecka, tłum. M. Przetacznikowa. Warszawa: PWN.

Piaget, J. (1968). The mental development of the child. In: D. Elkind (ed.), Six psychological studies. New York: Vintage Books.

Pluta-Olearnik, M. (red.). (2009). Przedsiębiorcza uczelnia i jej relacje z otoczeniem. Warszawa: Difin.

Popek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: UMCS.

„Pucio” – kolejność czytania do wieku dzieci, Empik.com, https://www.empik.com/pasje/pucio-kolejnosc-czytania-do-wiekudzieci,134749,a (19.01.2024).

„Pucio” – seria książek dla dzieci, Smyk.com, https://www.smyk.com/porady/seria-ksiazek-o-puciu,15902.html (19.01.2024).

„Pucio”, https://natuli.pl/kategoria-produktu/popularne-serie-dla-dzieci/pucio (20.01.2024).

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Savickas, M.L. Constructing careers: actor, agent and author. Journal of Employment Counselling, 48 (2011).

Schulz, R. (1994). Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań. Warszawa: IBE.

Seria Pucio na stronie Wydawnictwa „Nasza Księgarnia”, https://nk.com.pl/lp/pucio/ (15.01.2024).

Sierakowski, S. (2016). Prof. Zygmunt Bauman: gdyby nie było terrorystów, trzeba by ich było wymyślić, Wiadomości.wp.pl, https://wiadomosci.wp.pl/prof-zygmunt-bauman-gdyby-nie-bylo-terrorystow-trzeba-by-ich-bylo-wymyslic-6016709661267073a (23.01.2024).

Sopińska, A. Kreatywność a innowacyjność organizacji. Otwarte innowacje jako przejaw współkreatywności. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 161 (2019).

Sowińska, A., Kim, do cholery, jest Pucio. Gazeta Wyborcza, 2 (2022), https://www.pressreader.com/poland/gazeta-wyborcza-0557/20220830/281702618527810 (19.02.2024).

Suchodolski, B. Twórczość jako styl. Studia Filozoficzne, 10–11 (1975).

Surma, B. Teoretyczne założenia kształtowania postawy twórczej dzieci w wieku przedszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 26(4) (2016).

Szmidt, K.J. (red.). (2009). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Łódź: AHE.

Szpitter, A.A. (2010). Zarządzanie innowacjami. W: M. Czerska, A. Szpitter (red.), Koncepcje zarządzania. Warszawa: C.H. Beck.

Ślusarczyk, K. (2019). Za co kochamy Pucia? Ulubiona seria przedszkolaków, Natuli.pl, https://natuli.pl/za-co-kochamy-pucia (10.02.2024).

Tidd, J., Bessant, J. (2011). Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych rynkowych i organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer Bussines.

Tomczak, M. (2019). Komercjalizacja wyników badań naukowych w świetle Ustawy 2.0.

W: M. Radajewski, R. Chęciński (red.), Nauka i szkolnictwo wyższe w przededniu wejścia w życie Ustawy 2.0. Tom II. Aspekty teoretyczne i ustrojowe. Poznań: UAM.

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018, poz. 1668, z późn. zm.).

Wojnar, I. (1985). Przedmowa. W: R. Gloton, C. Clero, Twórcza aktywność dziecka, tłum. I. Wojnar. Warszawa: WSiP

Wołk, Z. Współczesna pedagogika pracy. Obszary problemowe. Studia z Teorii Wychowania, XI, 2(31) (2020).

Wprost.pl (2022). Top 10 najlepiej zarabiających pisarzy w Polsce. Połowa z nich to milionerzy, https://www.wprost.pl/literatura/10625116/top-10-najlepiej-zarabiajacych-pisarzy-w-polsce-polowa-z-nich-to-milionerzy.html (26.01.2024).

Znanylekarz.pl, https://www.znanylekarz.pl/marta-galewska-kustra/logopeda-terapeuta/lodz#tab=profile-reviews (12.01.2024)

Downloads

Published

2024-06-24

Issue

Section

Research reports

How to Cite

From a creativity educator to innovation and commercialization of knowledge. Case study. (2024). School-Profession-Labour, 27, 73-89. https://doi.org/10.34767/SZP.2024.01.05