Organizational conflicts and ways of resolving them in human resource management
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2024.02.05Keywords:
organization, management, human resources, organizational conflictAbstract
Conflicts related to differences of opinion, views, and perspectives on various problems, as well as the ways of resolving them, are a common occurrence in every organization. Three categories can be mentioned among the root causes of organizational conflicts: communication, structural and personality variables. The views on the concept and role of organizational conflict have evolved noticeably, from the traditional approach, through behavioural (according to the representatives of the school of human relations), to the now widely accepted interactive approach. A fundamental issue in human resource management remains the skilful resolution of organizational conflicts using an appropriate style of conflict management.
References
Furlong, G.T. (2020). The conflict resolution toolbox: models and maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict. Hoboken: Wiley.
Gitling, M. (2013). Człowiek w organizacji. Ludzie – struktury – organizacje. Warszawa: Difin.
Gros, U. (2003). Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania. Warszawa: PWN.
Kisielnicki, J. (2014). Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym. Warszawa: PWE.
Kłusek-Wojciszke, B. (2020). Konflikt w organizacji. Style postępowania. Gdańsk: UG.
Kostera, M. (2010). Zarządzanie personelem. Warszawa: PWE.
Kuc, B.R., Moczydłowska, J.M. (2009). Zachowania organizacyjne. Podręcznik akademicki. Warszawa: Difin.
Lakis, J. Kultura konfliktu w organizacjach. Optimum. Studia Ekonomiczne, 3(63) (2013).
Lipka, A. (2021). Controlling personalny. W kierunku zrównoważonego gospodarowania kapitałem ludzkim. Warszawa: PWE.
Madalina, O. Conflict management: a new challenge. Procedia Economics and Finance, 39 (2016).
Masłyk-Musiał, E. (2011). Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: PW.
Nijakowski, L.M. (2009). Podstawy socjologii i psychologii społecznej. Warszawa: Difin.
Pachter, B. (2014). The power of positive confrontation: the skills you need to handle conflicts at work, at home, online, and in life. Boston: Da Capo Lifelong Books.
Penc, J. (2001). Kreowanie zachowań w organizacji. Konflikty i stresy pracownicze. Zmiany i rozwój organizacji. Warszawa: Placet.
Pocztowski, A. (2008). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody. Warszawa: PWE.
Pollack, J. (2020). Conflict resolution playbook: practical communication skills for preventing, managing, and resolving conflict. Emeryville: Rockridge Press.
Proksch, S. (2016). Conflict management. Cham: Springer.
Raines, S.S. (2019). Conflict management for managers: resolving workplace, client, and policy disputes. Lanham: Rowman & Littlefield.
Robbins, S.P., Judge, T.A. (2012). Zachowania w organizacji. Warszawa: PWE.
Roszkowska, E. (2011). Wybrane modele negocjacji. Białystok: UwB.
Sikorski, C. (2005). Język konfliktu. Kultura komunikacji społecznej w organizacji. Warszawa: C.H. Beck.
Smith, P.E., Yellowley, W., McLachlan, Ch.J. (2020). Organizational behaviour: managing people in dynamic organizations. Abingdon: Routledge.
Wajda, A. (2003). Organizacja i zarządzanie. Warszawa: PWE.
Warrick, S. (2019). Solve employee problems before they start: resolving conflict in the real world. Alexandria: Society For Human Resource Management.
Więcek-Janka, E. (2006). Zmiany i konflikty w organizacji. Poznań: PP.
Wołoszyn, J. Konflikt w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 59 (2006)