Konflikty organizacyjne i sposoby ich rozwiązywania w zarządzaniu zasobami ludzkimi
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2024.02.05Słowa kluczowe:
organizacja, zarządzanie, zasoby ludzkie, konflikt organizacyjnyAbstrakt
Konflikty związane z występowaniem różnicy zdań, opinii na temat różnych problemów i sposobów ich rozwiązania są zjawiskiem charakterystycznym dla każdej organizacji. Wśród podstawowych przyczyn konfliktów organizacyjnych można wymienić trzy kategorie zmiennych: komunikacyjne, strukturalne i osobowościowe. Zauważalna jest ewolucja poglądów na pojęcie i rolę konfliktu organizacyjnego, począwszy od podejścia tradycyjnego, przez behawioralne (zgodnie z teorią przedstawicieli szkoły stosunków międzyludzkich), aż do popularnego obecnie podejścia interakcyjnego. Fundamentalną kwestią w zarządzaniu zasobami ludzkimi pozostaje umiejętne rozwiązywanie konfliktów organizacyjnych z wykorzystaniem odpowiedniego stylu kierowania.
Bibliografia
Furlong, G.T. (2020). The conflict resolution toolbox: models and maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict. Hoboken: Wiley.
Gitling, M. (2013). Człowiek w organizacji. Ludzie – struktury – organizacje. Warszawa: Difin.
Gros, U. (2003). Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania. Warszawa: PWN.
Kisielnicki, J. (2014). Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym. Warszawa: PWE.
Kłusek-Wojciszke, B. (2020). Konflikt w organizacji. Style postępowania. Gdańsk: UG.
Kostera, M. (2010). Zarządzanie personelem. Warszawa: PWE.
Kuc, B.R., Moczydłowska, J.M. (2009). Zachowania organizacyjne. Podręcznik akademicki. Warszawa: Difin.
Lakis, J. Kultura konfliktu w organizacjach. Optimum. Studia Ekonomiczne, 3(63) (2013).
Lipka, A. (2021). Controlling personalny. W kierunku zrównoważonego gospodarowania kapitałem ludzkim. Warszawa: PWE.
Madalina, O. Conflict management: a new challenge. Procedia Economics and Finance, 39 (2016).
Masłyk-Musiał, E. (2011). Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: PW.
Nijakowski, L.M. (2009). Podstawy socjologii i psychologii społecznej. Warszawa: Difin.
Pachter, B. (2014). The power of positive confrontation: the skills you need to handle conflicts at work, at home, online, and in life. Boston: Da Capo Lifelong Books.
Penc, J. (2001). Kreowanie zachowań w organizacji. Konflikty i stresy pracownicze. Zmiany i rozwój organizacji. Warszawa: Placet.
Pocztowski, A. (2008). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody. Warszawa: PWE.
Pollack, J. (2020). Conflict resolution playbook: practical communication skills for preventing, managing, and resolving conflict. Emeryville: Rockridge Press.
Proksch, S. (2016). Conflict management. Cham: Springer.
Raines, S.S. (2019). Conflict management for managers: resolving workplace, client, and policy disputes. Lanham: Rowman & Littlefield.
Robbins, S.P., Judge, T.A. (2012). Zachowania w organizacji. Warszawa: PWE.
Roszkowska, E. (2011). Wybrane modele negocjacji. Białystok: UwB.
Sikorski, C. (2005). Język konfliktu. Kultura komunikacji społecznej w organizacji. Warszawa: C.H. Beck.
Smith, P.E., Yellowley, W., McLachlan, Ch.J. (2020). Organizational behaviour: managing people in dynamic organizations. Abingdon: Routledge.
Wajda, A. (2003). Organizacja i zarządzanie. Warszawa: PWE.
Warrick, S. (2019). Solve employee problems before they start: resolving conflict in the real world. Alexandria: Society For Human Resource Management.
Więcek-Janka, E. (2006). Zmiany i konflikty w organizacji. Poznań: PP.
Wołoszyn, J. Konflikt w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 59 (2006)