Konflikty organizacyjne i sposoby ich rozwiązywania w zarządzaniu zasobami ludzkimi

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2024.02.05

Słowa kluczowe:

organizacja, zarządzanie, zasoby ludzkie, konflikt organizacyjny

Abstrakt

Konflikty związane z występowaniem różnicy zdań, opinii na temat różnych problemów i sposobów ich rozwiązania są zjawiskiem charakterystycznym dla każdej organizacji. Wśród podstawowych przyczyn konfliktów organizacyjnych można wymienić trzy kategorie zmiennych: komunikacyjne, strukturalne i osobowościowe. Zauważalna jest ewolucja poglądów na pojęcie i rolę konfliktu organizacyjnego, począwszy od podejścia tradycyjnego, przez  behawioralne (zgodnie z teorią przedstawicieli szkoły stosunków międzyludzkich), aż do popularnego obecnie podejścia interakcyjnego. Fundamentalną kwestią w zarządzaniu zasobami ludzkimi pozostaje umiejętne rozwiązywanie konfliktów organizacyjnych z wykorzystaniem odpowiedniego stylu kierowania.

Bibliografia

Furlong, G.T. (2020). The conflict resolution toolbox: models and maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict. Hoboken: Wiley.

Gitling, M. (2013). Człowiek w organizacji. Ludzie – struktury – organizacje. Warszawa: Difin.

Gros, U. (2003). Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania. Warszawa: PWN.

Kisielnicki, J. (2014). Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym. Warszawa: PWE.

Kłusek-Wojciszke, B. (2020). Konflikt w organizacji. Style postępowania. Gdańsk: UG.

Kostera, M. (2010). Zarządzanie personelem. Warszawa: PWE.

Kuc, B.R., Moczydłowska, J.M. (2009). Zachowania organizacyjne. Podręcznik akademicki. Warszawa: Difin.

Lakis, J. Kultura konfliktu w organizacjach. Optimum. Studia Ekonomiczne, 3(63) (2013).

Lipka, A. (2021). Controlling personalny. W kierunku zrównoważonego gospodarowania kapitałem ludzkim. Warszawa: PWE.

Madalina, O. Conflict management: a new challenge. Procedia Economics and Finance, 39 (2016).

Masłyk-Musiał, E. (2011). Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: PW.

Nijakowski, L.M. (2009). Podstawy socjologii i psychologii społecznej. Warszawa: Difin.

Pachter, B. (2014). The power of positive confrontation: the skills you need to handle conflicts at work, at home, online, and in life. Boston: Da Capo Lifelong Books.

Penc, J. (2001). Kreowanie zachowań w organizacji. Konflikty i stresy pracownicze. Zmiany i rozwój organizacji. Warszawa: Placet.

Pocztowski, A. (2008). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody. Warszawa: PWE.

Pollack, J. (2020). Conflict resolution playbook: practical communication skills for preventing, managing, and resolving conflict. Emeryville: Rockridge Press.

Proksch, S. (2016). Conflict management. Cham: Springer.

Raines, S.S. (2019). Conflict management for managers: resolving workplace, client, and policy disputes. Lanham: Rowman & Littlefield.

Robbins, S.P., Judge, T.A. (2012). Zachowania w organizacji. Warszawa: PWE.

Roszkowska, E. (2011). Wybrane modele negocjacji. Białystok: UwB.

Sikorski, C. (2005). Język konfliktu. Kultura komunikacji społecznej w organizacji. Warszawa: C.H. Beck.

Smith, P.E., Yellowley, W., McLachlan, Ch.J. (2020). Organizational behaviour: managing people in dynamic organizations. Abingdon: Routledge.

Wajda, A. (2003). Organizacja i zarządzanie. Warszawa: PWE.

Warrick, S. (2019). Solve employee problems before they start: resolving conflict in the real world. Alexandria: Society For Human Resource Management.

Więcek-Janka, E. (2006). Zmiany i konflikty w organizacji. Poznań: PP.

Wołoszyn, J. Konflikt w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 59 (2006)

Pobrania

Opublikowane

2025-04-25

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Konflikty organizacyjne i sposoby ich rozwiązywania w zarządzaniu zasobami ludzkimi. (2025). Szkoła - Zawód - Praca, 28, 66-85. https://doi.org/10.34767/SZP.2024.02.05