The role and importance of new technologies in the education process in the opinions of secondary school student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2024.02.07

Keywords:

new technologies, education process, student, school, teacher, artificial intelligence

Abstract

New technologies have become an integral part of our lives in the 21st century. This applies not only to adults but also to children and adolescents. Not taking advantage of the opportunities offered by modern technologies in schools and using only traditional teaching methods may seem archaic and uninteresting to students. Thus, they make learning unattractive and uninteresting for the modern student. The article is a report on a survey conducted among high school students. The results of the research confirm the growing role of new technologies, which are increasingly used by teachers in the education process. The paper also discusses issues of artificial intelligence, which respondents reported using enthusiastically in their learning.

References

Elitmat.pl (2024), O projekcie, https://elitmat.pl/projekt-matura-plus-2023 (15.09.2024).

E-pasje.pl (2024). Nowoczesna edukacja. Jak zastosować nowoczesną technologię w edukacji? E-pasje.pl, https://e-pasje.pl/nowoczesna-edukacja-jak-zastosowac-nowoczesnetechnologie-w-edukacji (2.09.2024).

Frania, M. (2017). Nowe media, technologie i trendy w edukacji. W kierunku mobilności i kształcenia hybrydowego. Kraków: Impuls.

Góźdź, J. (2019). Ściąganie w szkole jako przejaw nieuczciwości szkolnej. Katowice: UŚ.

Juszczyk, S. (2003). Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń: Adam Marszałek.

Kobierski, K. (2006). Ściąganie w szkole. Raport z badań. Kraków: Impuls.

Kowalski, M. (2024). Odchudzenie podstaw programowych stało się faktem. Portaloswiatowy.pl, https://www.portaloswiatowy.pl/zmiany-w-prawie-oswiatowym/odchudzenie-podstaw-programowych-stalo-sie-faktem-25077.html (25.08.2024).

Meger, Z. (2012). Zmieniająca się rola nauczyciela w warunkach przeobrażeń technologicznych. W: G. Durka, E. Murawska (red.), Być nauczycielem – opiekunem – wychowawcą. Między teorią a praktyką. Toruń: Adam Marszałek.

Miczka, T. (2015). Edukacja do mediów i o mediach oraz z mediami i przez media, czyli oswajanie technocodzienności. W: J. Budzik, I. Copik (red.), Edukacja przez słowo – obraz – dźwięk. Katowice: UŚ.

Morbitzer, J. (2014). Nowa kultura uczenia się – ku lepszej edukacji w cyfrowym świecie. W: K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra. Sosnowiec: WSH.

Nowakowski, M. Ocena wiarygodności informacji w serwisach internetowych. Studia Informatica, 36 (2015).

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie (2021). Sprawozdanie z egzaminu maturalnego za rok 2021. Warszawa: CKE.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie (2022). Sprawozdanie z egzaminu maturalnego za rok 2022. Warszawa: CKE.

Projekt MATura+, https://empiriaiwiedza.pl/projekty/projekt-matura (15.09.2024).

Ptaszek, R.T. (2022). Wstęp. W: J. Fazlagić (red.), Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotować się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Warszawa: IBE.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. 2018, poz. 467).

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. 2024, poz. 1019).

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2024, poz. 996).

Siemieszko, A. (1993). Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych. Warszawa: PWN.

Sysło, M.M. (2022). Sztuczna inteligencja wkracza do szkół: jak uczyć się o AI i z pomocą AI. W: J. Fazlagić (red.), Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotować się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Warszawa: IBE.

Tanaś, M. (2015). Edukacja@cyberprzestrzeń – pola badań i refleksji pedagogicznej. W: D. Morańska (red.), Edukacja w cyberprzestrzeni. Nowe wyzwania i problemy badawcze. Dąbrowa Górnicza: WSB.

Tanaś, M., Czarkowski, J.J. Techniki informatyczne w perspektywie nauk pedagogicznych. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 4 (2019)

Downloads

Published

2025-04-25

Issue

Section

Research reports

How to Cite

The role and importance of new technologies in the education process in the opinions of secondary school student. (2025). School-Profession-Labour, 28, 111-126. https://doi.org/10.34767/SZP.2024.02.07