Rola i znaczenie nowych technologii w procesie kształcenia w opiniach uczniów szkół średnich

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2024.02.07

Słowa kluczowe:

nowe technologie, proces kształcenia, uczeń, szkoła, nauczyciel, sztuczna inteligencja

Abstrakt

Nowe technologie stały się nieodłączną częścią życia w XXI w. Dotyczy to nie tylko dorosłych, ale również dzieci i młodzieży. Niewykorzystywanie możliwości, jakie dają nowoczesne technologie w szkołach i posługiwanie się wyłącznie tradycyjnymi metodami nauczania, mogą wydawać się uczniom archaiczne i nieciekawe. Tym samym sprawiają, że nauka dla współczesnego ucznia jest nieatrakcyjna. Artykuł stanowi raport z badań sondażowych  przeprowadzonych wśród uczniów szkół średnich. Uzyskane wyniki badań potwierdzają rosnącą rolę nowych technologii, które coraz częściej są wykorzystywane przez nauczycieli w procesie kształcenia. W pracy omówiona została też problematyka sztucznej inteligencji, którą tak chętnie wykorzystują badani respondenci podczas nauki.

Bibliografia

Elitmat.pl (2024), O projekcie, https://elitmat.pl/projekt-matura-plus-2023 (15.09.2024).

E-pasje.pl (2024). Nowoczesna edukacja. Jak zastosować nowoczesną technologię w edukacji? E-pasje.pl, https://e-pasje.pl/nowoczesna-edukacja-jak-zastosowac-nowoczesnetechnologie-w-edukacji (2.09.2024).

Frania, M. (2017). Nowe media, technologie i trendy w edukacji. W kierunku mobilności i kształcenia hybrydowego. Kraków: Impuls.

Góźdź, J. (2019). Ściąganie w szkole jako przejaw nieuczciwości szkolnej. Katowice: UŚ.

Juszczyk, S. (2003). Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń: Adam Marszałek.

Kobierski, K. (2006). Ściąganie w szkole. Raport z badań. Kraków: Impuls.

Kowalski, M. (2024). Odchudzenie podstaw programowych stało się faktem. Portaloswiatowy.pl, https://www.portaloswiatowy.pl/zmiany-w-prawie-oswiatowym/odchudzenie-podstaw-programowych-stalo-sie-faktem-25077.html (25.08.2024).

Meger, Z. (2012). Zmieniająca się rola nauczyciela w warunkach przeobrażeń technologicznych. W: G. Durka, E. Murawska (red.), Być nauczycielem – opiekunem – wychowawcą. Między teorią a praktyką. Toruń: Adam Marszałek.

Miczka, T. (2015). Edukacja do mediów i o mediach oraz z mediami i przez media, czyli oswajanie technocodzienności. W: J. Budzik, I. Copik (red.), Edukacja przez słowo – obraz – dźwięk. Katowice: UŚ.

Morbitzer, J. (2014). Nowa kultura uczenia się – ku lepszej edukacji w cyfrowym świecie. W: K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra. Sosnowiec: WSH.

Nowakowski, M. Ocena wiarygodności informacji w serwisach internetowych. Studia Informatica, 36 (2015).

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie (2021). Sprawozdanie z egzaminu maturalnego za rok 2021. Warszawa: CKE.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie (2022). Sprawozdanie z egzaminu maturalnego za rok 2022. Warszawa: CKE.

Projekt MATura+, https://empiriaiwiedza.pl/projekty/projekt-matura (15.09.2024).

Ptaszek, R.T. (2022). Wstęp. W: J. Fazlagić (red.), Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotować się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Warszawa: IBE.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. 2018, poz. 467).

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. 2024, poz. 1019).

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2024, poz. 996).

Siemieszko, A. (1993). Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych. Warszawa: PWN.

Sysło, M.M. (2022). Sztuczna inteligencja wkracza do szkół: jak uczyć się o AI i z pomocą AI. W: J. Fazlagić (red.), Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotować się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Warszawa: IBE.

Tanaś, M. (2015). Edukacja@cyberprzestrzeń – pola badań i refleksji pedagogicznej. W: D. Morańska (red.), Edukacja w cyberprzestrzeni. Nowe wyzwania i problemy badawcze. Dąbrowa Górnicza: WSB.

Tanaś, M., Czarkowski, J.J. Techniki informatyczne w perspektywie nauk pedagogicznych. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 4 (2019)

Pobrania

Opublikowane

2025-04-25

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Rola i znaczenie nowych technologii w procesie kształcenia w opiniach uczniów szkół średnich. (2025). Szkoła - Zawód - Praca, 28, 111-126. https://doi.org/10.34767/SZP.2024.02.07