School and vocational school teacher at the threshold of artificial intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.02

Keywords:

education, school, teacher

Abstract

The article attempts to present the image of a modern vocational school and its teacher, as well as such school a and its teacher that should meet the challenges posed by a dynamically changing world, in which, due to the widespread use of artificial intelligence will radically change living and working conditions. This article consists of four parts, in which the picture of contemporary school and its teacher is presented, then the school of the future, and then an attempt which was made to indicate what makes modern school and its teachers are not what they should be, and what should be done to make them meet the challenges of the future.

References

Bałachowicz, J. (2015). Paradoksy przemian współczesnej edukacji i dziecka w świetle dyskursupodmiotowości. W: J. Bałachowicz, A. Witkowska-Tomaszewska, Eduka-cja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: APS.

Bostrom, N. (2021). Superinteligencja, Scenariusze, strategie, zagrożenia, tłum. D. Konowrocka-Sawa. Gliwice: Helion.

Czerepaniak-Walczak, M., Poszukiwania dróg przemian świadomości nauczycieli (w zakresie reformowania edukacji). Studia Pedagogiczne, LXIII (2010).

Dudzikowa, M., Knasiecka-Falbierska, K. (red.). (2013). Sprawy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Impuls.

Flasiński, M. (2010). Wstęp do sztucznej inteligencji. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Klus-Stańska, D. (2008). Dokąd zmierza polska szkoła. Warszawa: Żak.

Klus-Stańska, D. (red.). (2014). (Anty) edukacja wczesnoszkolna. Kraków: Impuls.

Kurzweil, R. (2013). Nadchodzi osobliwość: Kiedy człowiek przekroczy granice biologii, tłum. E. Chodkowska, A. Nowosielska. Warszawa: Kurhaus Publishing.

Kwiatkowski, S.M. (2012). Współczesne cele kształcenia zawodowego. W: U. Jeruszka (red.), Unowocześnianie metod i form kształcenia zawodowego w Polsce. Warszawa: IPiSS.

Lorek, K. (2011). Nauczyciel (zdolny) w przestrzeni współczesnej edukacji. Materiał pomocniczy dla studentów specjalności nauczycielskich. Kalisz: Wydz. Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu.

Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Impuls.

Ostrowska, M., Jaka jest współczesna szkoła, http://ostrowska.edu.pl/2009/02/jaka-jest-wspolczesna-szkola/ (12.04.2021).

Pink, F., Another brick in the Wall, http://pinkflogd.rockme-tal.art.pl/pl/tłumacz/wall.htm (2.10.2010).

Plewka, Cz., Kompetentny nauczyciel szkoły zawodowej to…? Szkoła‒Zawód‒Praca, 18 (2019).

Plewka, Cz. (2020). Kompetencje nauczycieli kształcenia zawodowego. Szkic monograficzny ilustrowany relacjami z własnych badań empirycznych. Koszalin: Wyd. Politechniki Koszalińskiej.

Ross, A. (2017). Świat przyszłości. Jak następna fala innowacji wpłynie na gospodarkę, biznes i nas samych, tłum. A. Doroba. Warszawa: MT Biznes.

Szempruch, J. (2011). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Kraków: Impuls.

Szlosek, F., Rozwój zawodowy nauczyciela. Pedagogika Społeczna, 3 (2014).

Szponar, M. (2019). Podstawy sztucznej inteligencji. Warszawa: Ofic. Wyd. Politechniki Warszawskiej.

Szymański, M.J. (2016). Szkoła między tradycją, dążeniem do nowoczesności i chaosem. W: M.J. Szymański, B. Walczak-Jarosz, Z. Zbróg (red.), Szkoła. Konteksty zmiany. Warszawa: APS.

Szymański, M.J., Walczak-Jarosz, B., Zbróg, Z. (2016). Zrozumieć szkołę dla (jej) zmiany. W: M.J. Szymański, B. Walczak-Jarosz, Z. Zbróg (red.), Szkoła. Konteksty zmiany. Warszawa: APS.

Śliwerski, B. (2008). Dlaczego edukacja bez stopni? W: B. Śliwerski (red.), Edukacja w wolności. Kraków: Impuls.

Tegmark, M. (2019). Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, tłum. T. Krzysztoń. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Witkowski, L. (2014). Współczesne systemy edukacyjne między samoregulacją i autodegradacją. O problematyczności i dramaturgii kategorii systemu w pedagogice. W: R. Kwieciński, J.M. Łukasik (red.), Zmiany społeczne. Edukacja ‒ polityka oświatowa ‒ kultura. Kraków: UP.

Downloads

Published

2021-11-04

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

School and vocational school teacher at the threshold of artificial intelligence. (2021). School-Profession-Labour, 21, 26-37. https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.02