Szkoła i nauczyciel szkoły zawodowej u progu sztucznej inteligencji
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.02Słowa kluczowe:
edukacja, szkoła, nauczycielAbstrakt
W artykule podjęto próbę ukazania obrazu współczesnej szkoły zawodowej i jej nauczyciela, oraz takiej szkoły i jej nauczyciela, która powinna sprostać wyzwaniom, jakie niesie dynamicznie zmieniający się świat, w którym z racji powszechnego wykorzystania sztucznej inteligencji, diametralnie zmienią się warunki życia i pracy. Artykuł ten składa się z czterech części, w których ukazano obraz współczesnej szkoły i jej nauczyciela, następnie szkoły przyszłości, a w dalszej kolejności podjęto próbę wskazania, co sprawia, że współczesna szkoła i jej nauczyciele nie są tacy, jacy powinni być, oraz co należy uczynić, żeby byli takimi, którzy sprostają wyzwaniom przyszłości.
Bibliografia
Bałachowicz, J. (2015). Paradoksy przemian współczesnej edukacji i dziecka w świetle dyskursupodmiotowości. W: J. Bałachowicz, A. Witkowska-Tomaszewska, Eduka-cja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: APS.
Bostrom, N. (2021). Superinteligencja, Scenariusze, strategie, zagrożenia, tłum. D. Konowrocka-Sawa. Gliwice: Helion.
Czerepaniak-Walczak, M., Poszukiwania dróg przemian świadomości nauczycieli (w zakresie reformowania edukacji). Studia Pedagogiczne, LXIII (2010).
Dudzikowa, M., Knasiecka-Falbierska, K. (red.). (2013). Sprawy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Impuls.
Flasiński, M. (2010). Wstęp do sztucznej inteligencji. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Klus-Stańska, D. (2008). Dokąd zmierza polska szkoła. Warszawa: Żak.
Klus-Stańska, D. (red.). (2014). (Anty) edukacja wczesnoszkolna. Kraków: Impuls.
Kurzweil, R. (2013). Nadchodzi osobliwość: Kiedy człowiek przekroczy granice biologii, tłum. E. Chodkowska, A. Nowosielska. Warszawa: Kurhaus Publishing.
Kwiatkowski, S.M. (2012). Współczesne cele kształcenia zawodowego. W: U. Jeruszka (red.), Unowocześnianie metod i form kształcenia zawodowego w Polsce. Warszawa: IPiSS.
Lorek, K. (2011). Nauczyciel (zdolny) w przestrzeni współczesnej edukacji. Materiał pomocniczy dla studentów specjalności nauczycielskich. Kalisz: Wydz. Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu.
Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Impuls.
Ostrowska, M., Jaka jest współczesna szkoła, http://ostrowska.edu.pl/2009/02/jaka-jest-wspolczesna-szkola/ (12.04.2021).
Pink, F., Another brick in the Wall, http://pinkflogd.rockme-tal.art.pl/pl/tłumacz/wall.htm (2.10.2010).
Plewka, Cz., Kompetentny nauczyciel szkoły zawodowej to…? Szkoła‒Zawód‒Praca, 18 (2019).
Plewka, Cz. (2020). Kompetencje nauczycieli kształcenia zawodowego. Szkic monograficzny ilustrowany relacjami z własnych badań empirycznych. Koszalin: Wyd. Politechniki Koszalińskiej.
Ross, A. (2017). Świat przyszłości. Jak następna fala innowacji wpłynie na gospodarkę, biznes i nas samych, tłum. A. Doroba. Warszawa: MT Biznes.
Szempruch, J. (2011). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Kraków: Impuls.
Szlosek, F., Rozwój zawodowy nauczyciela. Pedagogika Społeczna, 3 (2014).
Szponar, M. (2019). Podstawy sztucznej inteligencji. Warszawa: Ofic. Wyd. Politechniki Warszawskiej.
Szymański, M.J. (2016). Szkoła między tradycją, dążeniem do nowoczesności i chaosem. W: M.J. Szymański, B. Walczak-Jarosz, Z. Zbróg (red.), Szkoła. Konteksty zmiany. Warszawa: APS.
Szymański, M.J., Walczak-Jarosz, B., Zbróg, Z. (2016). Zrozumieć szkołę dla (jej) zmiany. W: M.J. Szymański, B. Walczak-Jarosz, Z. Zbróg (red.), Szkoła. Konteksty zmiany. Warszawa: APS.
Śliwerski, B. (2008). Dlaczego edukacja bez stopni? W: B. Śliwerski (red.), Edukacja w wolności. Kraków: Impuls.
Tegmark, M. (2019). Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, tłum. T. Krzysztoń. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Witkowski, L. (2014). Współczesne systemy edukacyjne między samoregulacją i autodegradacją. O problematyczności i dramaturgii kategorii systemu w pedagogice. W: R. Kwieciński, J.M. Łukasik (red.), Zmiany społeczne. Edukacja ‒ polityka oświatowa ‒ kultura. Kraków: UP.