The 21st century school as viewed by students of pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.10

Keywords:

school, education, teacher, didactic process, didactic aids

Abstract

The aim of the research was to get to know the perceptions of students of pedagogy about the school of the 21st century. The main research problem was contained in the question: What idea about the school in the 21st century do the students of pedagogy have? The diagnostic survey method was used in the research involving 52 students. The uncategorized interview was adopted as the research technique. The thematic areas included in the interview concerned selected components of the school environment, i.e. one of the intra-school groups, i.e. teachers, didactic measures used in the teaching process, organization of the teaching process and school location.

The results of the research proved that the teacher of the 21st century school should be fair and empathetic. The respondents do not support too deep technological changes. There should be no homework in a 21st century school. Instead of traditional tests or quizzes, the students proposed group work, various quizzes, discussions, brainstorming sessions or an educational project as a means of verifying students’ knowledge. The respondents prefer classroom teaching because they attribute a huge role to direct contacts of students with teachers and classmates. The school should be located in a less urbanized area, preferably near a park or forest.

References

Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów? Warszawa: WSiP.

Banach, Cz. Cechy osobowościowe nauczycieli. Nowa Szkoła, 3 (1995).

Jabłoński, S., Wojciechowska, J. Wizja szkoły XXI wieku: kluczowe kompetencje nauczyciela a nowa funkcja edukacji. Studia Edukacyjne, 27 (2013).

Jedynak, S. (1990). Słownik etyczny. Lublin: UMCS.

Julia, D. (2000). Słownik filozofii. Katowice: Książnica.

Korczyński, S. (2014). Stres w pracy zawodowej nauczyciela. Kraków: Impuls.

Kujawiński, J. (2006). Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów. Poznań: UAM.

Kupisiewicz, Cz. (1995). Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa: Pol. Ofic. Wyd. BGW.

Kwiatkowska, H. Kształcąca i wychowująca funkcja zeszytu przedmiotowego w nauczaniu historii. Życie Szkoły, 6 (1981).

Łobocki, M. (2010). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Impuls.

Łobocki, M. (1985). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Maciak, G. Współpraca środowisk wychowawczych ‒ szkoła i rodzina. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 4 (25). (2017).

Maszke, A.W. (1992). Edukacja alternatywna ‒ szanse i zagrożenia. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna ‒ dylematy teorii. Kraków: Impuls.

Mielczarek, F. Jak walczyć z hałasem. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 6 (2011).

Mielczarek, F. Śmiech w edukacji. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 4 (2012).

Milerski, B., Śliwerski, B. (red.). (2000). Leksykon Pedagogika. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Okoń, W. (1999). Dziesięć szkół alternatywnych. Warszawa: WSiP.

Okoń, W. (1992). Słownik Pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Pachociński, R. (2002). Technologia a oświata. Warszawa: IBE.

Paszkowska, A. Na kim spoczywa odpowiedzialność za pracę domową dziecka? Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1 (2014).

Radziewicz, J. (1995). Środowisko społeczno-wychowawcze szkoły. W: T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Warszawa: Żak.

Sałata, E. Osobowość nauczyciela w świetle wypowiedzi pedagogów i uczniów, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku Pedagogika, 6 (I). (2007).

Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Z nauczycielem na ty, https://lodz.wyborcza.pl/lodz/ (08.09.2020).

Downloads

Published

2021-11-04

Issue

Section

Research reports

How to Cite

The 21st century school as viewed by students of pedagogy. (2021). School-Profession-Labour, 21, 162-180. https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.10