Job candidate image – underratted aspect of recruitment process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.09

Keywords:

image, job applicant, PR, recruitment, selection, labour market, employment, job interview

Abstract

Effective image building is a very important skill. We create our personal brand in private and business situations using various tools. In the era of general Internet access, social networks play a very important role in the image creation process. The Internet is a space that has great potential, but it carries many threats and dangers, and ignorance in this area is not an excuse. The article deals with the issues related to the modern labour market, recruitment process, jobs candidate images and online screening process. The author briefly characterises the mistakes that job candidates make in creating their image (especially in the media). In addition, the paper raises the issue of image, its attributes and significance, with particular emphasis on the recruitment process.

References

Bauman, Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wyd. Sic!

Barszczewski, A. Twoja wartość rynkowa, https://alexba.eu/blog/twoja-wartosc-rynkowa/ (16.02.2020).

Belbin, R.M. (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP.

Buffett W. CNBC, 2017, https://comparic.pl/top-25-cytatow-warrena-buffetta-ktore-zrobia-z-ciebie-milionera/

Co czeka HR w 2017 roku, GoldenLine 2017.

Davis, A. (2007). Public relations. Warszawa: PWE.

Dobosz, A. To pewne – rekruter sprawdzi Cię na Facebooku, https://porady.pracuj.pl/rozmowa-kwalifikacyjna/to-pewne-rekruter-sprawdzi-cie-na-facebooku/ (20.04.2020).

Fritz G. (1997). Jak zrobić karierę? Warszawa: Świat Książki.

IT-Leaders, Anonimowość kandydata w sieci – czyli media społecznościowe w rekrutacjach, https://it-leaders.com.pl/anonimowosc-kandydata-w-sieci-czyli-media-spolecznosciowe/ (30.03.2020).

Kostera, M. (2006). Zarządzanie personelem. Warszawa: PWE.

Łapińska, K. Online screening, https://zielonalinia.gov.pl/-/online-screening-37792 (12.03.2020).

Markiewicz, P., Wątrobiński, K. Kiedy publikowanie na Facebooku jest łamaniem prawa? https://serwisy.gazetaprawna.pl/prawo-autorskie/artykuly/1110328,publikowanie-na-facebooku-a-lamanie-praw-autorskich.html (18.04.2020).

Jerzyk, E. (2004). Wizerunek. W: H. Mruk (red.), Komunikowanie się w marketingu. Warszawa: PWE.

Nadolska, J. Pracownik wizytówka firmy, https://mojafirma.infor.pl/mala-firma/abc-malej-firmy/691250,Pracownik-wizytowka-firmy.html (12.03.2020).

Online Reputation in a Connected World, Cross-Tab 2010.

Orłowski, G. Rekrutacja wykreowany w Internecie wizerunek może zaszkodzić kandydatowi do pracy, https://www.rp.pl/Kadry/307079984-Rekrutacja-wykreowany-w-internecie-wizerunek-moze-zaszkodzic-kandydatowi-do-pracy.html (05.04.2020).

Raport Badanie Niedoboru Talentów 2018. Jak rozwiązań problem niedoboru talentów. Przygotuj, pozyskaj, pożyczaj i przenoś, ManpowerGroup 2018.

Raport, Media społecznościowe w rekrutacji. Edycja II, LHH DBM 2015.

Raport, Rynek pracy pod lupą, Grant Thornton 2019.

Rosalska, M. (2020). O założeniach i rzeczywistych celach współczesnego doradztwa edukacyjno-zawodowego (czyli dlaczego podczas rekrutacji nikt nie pyta o średnią ocen) wystąpienie na ogólnopolskiej konferencji Szkoła Jutra – dobre relacje, edukacja językowa, kreatywne metody pracy, podczas Targów Edukacyjnych 2020 MTP, Poznań.

Sampson, E. (1996). Jak tworzyć własny wizerunek. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.

Sartori, G. (2007). Homo videns. Telewizja i postmyślenie. Warszawa: UW.

Schawbel, D., i inni, Front Page, The Real Definition of Personal Branding, http://personalbrandingwiki.pbworks.com/w/page/16005465/FrontPage, (30.04.2020).

Schawbel, D. (2012). Personal branding 2.0. Gliwice: One Press.

Siuta, J., (red.). (2009). Słownik psychologiczny. Kraków: Krakowskie Wyd. Nauk.

Skuteczna kampania marketingowa. Znamy na to sposoby, https://www.marketing-automation.pl/skuteczna-kampania-marketingowa-znamy-na-to-sposoby/ (22.02.2020).

Słownik Wyrazów Obcych, Buchmann, Warszawa 2010.

Sofuł, A. W 2020 roku skończy się w Polsce rynek pracownika, https://www.pulshr.pl/przemysl/w-2020-roku-skonczy-sie-w-polsce-rynek-pracownika,70492.html (30.03.2020).

Tąpnięcie na rynku pracy. Liczba ofert zatrudnienia na całym świecie leci w dół, https://forsal.pl/artykuly/1468036,tapniecie-na-rynku-pracy-liczba-ofert-zatrudnienia-na-swiecie-leci-w-dol.html (20.04.2020).

Wojtowicz, D. GoWork mocno szybuje w górę. Korzysta na dobrej sytuacji na polskim rynku pracy, https://natemat.pl/284923,portale-rekrutacyjne-notuja-wzrost-ruchu-rekordzista-jest-serwis-gowork (2.05.2020)

Zych, B. Wizerunek kandydata w Internecie a proces rekrutacji, https://hrstandard.pl/2010/08/23/wizerunek-kandydata-w-internecie-a-proces-rekrutacji/ (20.02.2020).

Downloads

Published

2020-12-28

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Job candidate image – underratted aspect of recruitment process. (2020). School-Profession-Labour, 20, 122-137. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.09