Wizerunek kandydata do pracy ‒ (nie)doceniany aspekt procesu rekrutacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.09

Słowa kluczowe:

wizerunek, marka osobista, kandydat do pracy, PR, rekrutacja, selekcja, rynek pracy, zatrudnienie, rozmowa kwalifikacyjna

Abstrakt

Efektywne budowanie wizerunku jest bardzo ważną umiejętnością. Kreujemy swoją markę osobistą zarówno prywatnie, jak i służbowo. Stosujemy do tego różne narzędzia. W dobie ogólnego dostępu do Internetu, w procesie kreowania wizerunku bardzo istotną rolę pełnią portale społecznościowe. Internet to przestrzeń, która ma bardzo duży potencjał, lecz niesie za sobą wiele zagrożeń i niebezpieczeństw, a niewiedza w tym zakresie nie jest wytłumaczeniem. W artykule poruszone zostały zagadnienia związane ze współczesnym rynkiem pracy, poszukiwaniem kandydatów do pracy oraz zdobywaniem przez rekruterów informacji na ich temat. Opracowanie jest rezultatem wieloletnich praktyk dydaktycznych i zawodowych. Artykuł stanowi zbiór obserwacji, refleksji i doświadczeń autorki wynikających z pracy doradcy zawodowego,

Bibliografia

Bauman, Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wyd. Sic!

Barszczewski, A. Twoja wartość rynkowa, https://alexba.eu/blog/twoja-wartosc-rynkowa/ (16.02.2020).

Belbin, R.M. (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP.

Buffett W. CNBC, 2017, https://comparic.pl/top-25-cytatow-warrena-buffetta-ktore-zrobia-z-ciebie-milionera/

Co czeka HR w 2017 roku, GoldenLine 2017.

Davis, A. (2007). Public relations. Warszawa: PWE.

Dobosz, A. To pewne – rekruter sprawdzi Cię na Facebooku, https://porady.pracuj.pl/rozmowa-kwalifikacyjna/to-pewne-rekruter-sprawdzi-cie-na-facebooku/ (20.04.2020).

Fritz G. (1997). Jak zrobić karierę? Warszawa: Świat Książki.

IT-Leaders, Anonimowość kandydata w sieci – czyli media społecznościowe w rekrutacjach, https://it-leaders.com.pl/anonimowosc-kandydata-w-sieci-czyli-media-spolecznosciowe/ (30.03.2020).

Kostera, M. (2006). Zarządzanie personelem. Warszawa: PWE.

Łapińska, K. Online screening, https://zielonalinia.gov.pl/-/online-screening-37792 (12.03.2020).

Markiewicz, P., Wątrobiński, K. Kiedy publikowanie na Facebooku jest łamaniem prawa? https://serwisy.gazetaprawna.pl/prawo-autorskie/artykuly/1110328,publikowanie-na-facebooku-a-lamanie-praw-autorskich.html (18.04.2020).

Jerzyk, E. (2004). Wizerunek. W: H. Mruk (red.), Komunikowanie się w marketingu. Warszawa: PWE.

Nadolska, J. Pracownik wizytówka firmy, https://mojafirma.infor.pl/mala-firma/abc-malej-firmy/691250,Pracownik-wizytowka-firmy.html (12.03.2020).

Online Reputation in a Connected World, Cross-Tab 2010.

Orłowski, G. Rekrutacja wykreowany w Internecie wizerunek może zaszkodzić kandydatowi do pracy, https://www.rp.pl/Kadry/307079984-Rekrutacja-wykreowany-w-internecie-wizerunek-moze-zaszkodzic-kandydatowi-do-pracy.html (05.04.2020).

Raport Badanie Niedoboru Talentów 2018. Jak rozwiązań problem niedoboru talentów. Przygotuj, pozyskaj, pożyczaj i przenoś, ManpowerGroup 2018.

Raport, Media społecznościowe w rekrutacji. Edycja II, LHH DBM 2015.

Raport, Rynek pracy pod lupą, Grant Thornton 2019.

Rosalska, M. (2020). O założeniach i rzeczywistych celach współczesnego doradztwa edukacyjno-zawodowego (czyli dlaczego podczas rekrutacji nikt nie pyta o średnią ocen) wystąpienie na ogólnopolskiej konferencji Szkoła Jutra – dobre relacje, edukacja językowa, kreatywne metody pracy, podczas Targów Edukacyjnych 2020 MTP, Poznań.

Sampson, E. (1996). Jak tworzyć własny wizerunek. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.

Sartori, G. (2007). Homo videns. Telewizja i postmyślenie. Warszawa: UW.

Schawbel, D., i inni, Front Page, The Real Definition of Personal Branding, http://personalbrandingwiki.pbworks.com/w/page/16005465/FrontPage, (30.04.2020).

Schawbel, D. (2012). Personal branding 2.0. Gliwice: One Press.

Siuta, J., (red.). (2009). Słownik psychologiczny. Kraków: Krakowskie Wyd. Nauk.

Skuteczna kampania marketingowa. Znamy na to sposoby, https://www.marketing-automation.pl/skuteczna-kampania-marketingowa-znamy-na-to-sposoby/ (22.02.2020).

Słownik Wyrazów Obcych, Buchmann, Warszawa 2010.

Sofuł, A. W 2020 roku skończy się w Polsce rynek pracownika, https://www.pulshr.pl/przemysl/w-2020-roku-skonczy-sie-w-polsce-rynek-pracownika,70492.html (30.03.2020).

Tąpnięcie na rynku pracy. Liczba ofert zatrudnienia na całym świecie leci w dół, https://forsal.pl/artykuly/1468036,tapniecie-na-rynku-pracy-liczba-ofert-zatrudnienia-na-swiecie-leci-w-dol.html (20.04.2020).

Wojtowicz, D. GoWork mocno szybuje w górę. Korzysta na dobrej sytuacji na polskim rynku pracy, https://natemat.pl/284923,portale-rekrutacyjne-notuja-wzrost-ruchu-rekordzista-jest-serwis-gowork (2.05.2020)

Zych, B. Wizerunek kandydata w Internecie a proces rekrutacji, https://hrstandard.pl/2010/08/23/wizerunek-kandydata-w-internecie-a-proces-rekrutacji/ (20.02.2020).

Pobrania

Opublikowane

2020-12-28

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Wizerunek kandydata do pracy ‒ (nie)doceniany aspekt procesu rekrutacji . (2020). Szkoła - Zawód - Praca, 20, 122-137. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.09