University graduate in the face of transition to the labour market and professional identity shaping
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.07Keywords:
graduate, transit, education, identity, labour marketAbstract
The study is an analysis of the literature on the subject in the field of aspects of shaping the identity of a young person on the labour market. The subject of reflection is the professional activity of young people in the transition process, with particular emphasis on the dynamics and directions of changes on the labour market. As the authors of the Foundation Findings: Youth and work report emphasize, nowadays, great emphasis should be placed on helping young people transition from education to the labour market. In this process, it seems important to take actions to shape the individual ready to move from education to the labour market.
References
Baraniak, B. Kwalifikacje i kompetencje oczekiwanymi kategoriami współczesnej pracy zawodowej. Pedagogika Pracy, 45 (2004).
Bauman, Z. (2004). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Sic.
Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. Warszawa: Scholar.
Cybal-Michalska, A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium Socjopedagogiczne. Poznań: UAM.
Cybal-Michalska, A. (2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Impuls.
Drabik-Podgórna, V. Tranzycja jako nowa kategoria biograficzna we współczesnym poradnictwie zawodowym. Edukacja Dorosłych, 1 (2010).
Duda, W. Wartości i aspiracje jako predykaty rozwoju zawodowego. Pedagogika. Studia i Rozprawy, 28 (2019).
Jańczak-Obst, E. (2003). Inteligencja emocjonalna doradcy. W: B. Wojtasik, A. Kar-gulowa (red.), Doradca – profesja, pasja, powołanie? Warszawa: SDSiZ.
Karney, J. E. (2004). Podstawy psychologii i pedagogiki pracy. Pułtusk: WSH.
Kukla, D. Marketisation of higher education in the face of changeability of the labour market. Szkoła‒Zawód‒Praca, 17 (2019).
Maleszewska, M. Rola kapitału w uzyskiwaniu pozycji na rynku pracy. Kultura i Edukacja, 3 (2013).
Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Nowak-Dziemianowicz, M. Edukacja, jako lustro kultury. Edukacja i Kultura, 4 (2013).
Piorunek, M. (2009). Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych. Poznań: UAM.
Piorunek, M. (2015). Kariera zawodowa w ponowoczesnej rzeczywistości. Nowy paradygmat i jego edukacyjno-pomocowe implikacje. W: J. Matejek, K. Białożyt (red.), Praca w życiu człowieka i jej społeczno-edukacyjne uwarunkowania. Kraków: Scriptum.
Piróg, D. (2013). Wybrane determinanty tranzycji absolwentów studiów wyższych na rynek pracy. W: Dylematy współczesnego rynku pracy. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe UE w Katowicach, Katowice: UE.
Strona internetowa http://www.rynekpracy.pl/artykul.php/typ.1/kategoria_glowna.53/wpis. 135, stan na dzień (05.09.2016)
Suchodolska, J. Młodzież i młodzi dorośli wobec kryzysu indywidualnego – potrzeba wsparcia społecznego w rozwoju psychicznej niezależności (i dojrzałej tożsamości). Kultura‒Społeczeństwo‒Edukacja, 2 (2016).
Szafraniec, K., Boni, M. (red.). (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Wawrzonek, A. (2016). Wymiary tranzycji młodzieży na rynku pracy. W: D. Kukla, W. Duda (red.), Poradnictwo zawodowe ‒ rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym. Warszawa: Difin.
Remiszewska, Z. (2015). Znaczenie edukacji wobec odnajdywania się na rynku pracy. W: B. Wiśniewska-Paź (red.), Wyzwania rynku edukacyjnego wobec rynku pracy – wymiary lokalne, regionalne i ponadregionalne. Wrocław: UWr.
Rożnowski, B. (2009). Przechodzenie młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy. Lublin: KUL.
Zając, M., Kukla, D. (2011). Skuteczne zarządzanie własnym talentem szansą na odniesienie sukcesu zawodowego. W: D. Kukla (red.), Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka. Warszawa: Difin.