Absolwent szkoły wyższej wobec tranzycji na rynek pracy – w obliczu kształtowania się tożsamości zawodowej
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.07Słowa kluczowe:
absolwent, tranzycja, edukacja, tożsamość, rynek pracyAbstrakt
Opracowanie stanowi analizę literatury przedmiotu w obszarze aspektów kształtowania tożsamości młodego człowieka na rynku pracy. Przedmiotem refleksji jest aktywność zawodowa młodzieży w procesie tranzycji, ze szczególnym uwzględnieniem dynamiki i kierunków zmian na rynku pracy. Jak podkreślają autorzy raportu Foundation Findings: Youth and work, współcześnie należy położyć duży nacisk na pomoc młodzieży w procesie przechodzenia z edukacji na rynek pracy. Ważne wydaje się w tym procesie podejmowanie działań w zakresie ukształtowania jednostki gotowej do przejścia z edukacji na rynek pracy.
Bibliografia
Baraniak, B. Kwalifikacje i kompetencje oczekiwanymi kategoriami współczesnej pracy zawodowej. Pedagogika Pracy, 45 (2004).
Bauman, Z. (2004). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Sic.
Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. Warszawa: Scholar.
Cybal-Michalska, A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium Socjopedagogiczne. Poznań: UAM.
Cybal-Michalska, A. (2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Impuls.
Drabik-Podgórna, V. Tranzycja jako nowa kategoria biograficzna we współczesnym poradnictwie zawodowym. Edukacja Dorosłych, 1 (2010).
Duda, W. Wartości i aspiracje jako predykaty rozwoju zawodowego. Pedagogika. Studia i Rozprawy, 28 (2019).
Jańczak-Obst, E. (2003). Inteligencja emocjonalna doradcy. W: B. Wojtasik, A. Kar-gulowa (red.), Doradca – profesja, pasja, powołanie? Warszawa: SDSiZ.
Karney, J. E. (2004). Podstawy psychologii i pedagogiki pracy. Pułtusk: WSH.
Kukla, D. Marketisation of higher education in the face of changeability of the labour market. Szkoła‒Zawód‒Praca, 17 (2019).
Maleszewska, M. Rola kapitału w uzyskiwaniu pozycji na rynku pracy. Kultura i Edukacja, 3 (2013).
Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Nowak-Dziemianowicz, M. Edukacja, jako lustro kultury. Edukacja i Kultura, 4 (2013).
Piorunek, M. (2009). Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych. Poznań: UAM.
Piorunek, M. (2015). Kariera zawodowa w ponowoczesnej rzeczywistości. Nowy paradygmat i jego edukacyjno-pomocowe implikacje. W: J. Matejek, K. Białożyt (red.), Praca w życiu człowieka i jej społeczno-edukacyjne uwarunkowania. Kraków: Scriptum.
Piróg, D. (2013). Wybrane determinanty tranzycji absolwentów studiów wyższych na rynek pracy. W: Dylematy współczesnego rynku pracy. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe UE w Katowicach, Katowice: UE.
Strona internetowa http://www.rynekpracy.pl/artykul.php/typ.1/kategoria_glowna.53/wpis. 135, stan na dzień (05.09.2016)
Suchodolska, J. Młodzież i młodzi dorośli wobec kryzysu indywidualnego – potrzeba wsparcia społecznego w rozwoju psychicznej niezależności (i dojrzałej tożsamości). Kultura‒Społeczeństwo‒Edukacja, 2 (2016).
Szafraniec, K., Boni, M. (red.). (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Wawrzonek, A. (2016). Wymiary tranzycji młodzieży na rynku pracy. W: D. Kukla, W. Duda (red.), Poradnictwo zawodowe ‒ rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym. Warszawa: Difin.
Remiszewska, Z. (2015). Znaczenie edukacji wobec odnajdywania się na rynku pracy. W: B. Wiśniewska-Paź (red.), Wyzwania rynku edukacyjnego wobec rynku pracy – wymiary lokalne, regionalne i ponadregionalne. Wrocław: UWr.
Rożnowski, B. (2009). Przechodzenie młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy. Lublin: KUL.
Zając, M., Kukla, D. (2011). Skuteczne zarządzanie własnym talentem szansą na odniesienie sukcesu zawodowego. W: D. Kukla (red.), Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka. Warszawa: Difin.