If not the high school – which option is better – a technical or vocational secondary school? First educational-vocational choices of students from piła county

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.15

Keywords:

system of education, vocational education, adolescence, professional development, educational-vocational choices

Abstract

The aim of this article is to present the factors that have an impact on the choice of the level of education that first grade vocational school students and technical school students have made. Advantages (according to students) of attending both types of schools, as well as sources of information concerning possibilities and rules of professional (vocational) education, opinions concerning the level of difficulty and other people’s influence in the decision-making process have also been presented. Current provisions of educational law and other research concerning the choice of a secondary school appear in the article. There is also a reference to developmental period in which students are supposed to make their first educational-vocational choices, as well as to the theory of professional development.

References

Bakiera, L., Stelter, Ż. (2011). Leksykon psychologii rozwoju człowieka, t. 1. Warszawa: Difin.

Bańka, A. (2005). Zawodoznawstwo doradztwo zawodowe pośrednictwo pracy. Poznań: PRINT-B.

Bondaruk, A. (2011). Poradnictwo zawodowe w biografii człowieka. W: D. Kukla (red.), Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka. Warszawa: Difin.

Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: WP.

Czerwińska-Jasiewicz, M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa: Difin.

Dobra szkoła, Czy szkoły branżowe będą bezpośrednio szkolić do podjęcia pracy po jej zakończeniu? Czy będą dawać jakieś uprawnienia?, https://reformaedukacji.men.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/czy-szkoly-branzowe-beda-bezposrednio-szkolic-do-podjecia-pracy-po-jej-zakonczeniu-czy-beda-dawac-jakies-uprawnienia (18.06.2020).

Dobra szkoła, Jak będą wyglądały szkoły branżowe I i II stopnia? Czy zastąpią one obecne szkoły zawodowe? 2016, https://reformaedukacji.men.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/jak-beda-wygladaly-szkoly-branzowe-i-i-ii-stopnia-czy-zastapia-one-obecne-szkoly-zawodowe (18.06.2020).

Dziennik Polski, Koniec gimnazjów. Wracają ośmioletnia podstawówka i czteroletnie liceum, https://dziennikpolski24.pl/koniec-gimnazjow-wracaja-osmioletnia-podstawowka-i-czteroletnie-liceum-wideo/ar/10343642 (18.06.2020).

Encyklopedia Rodzice i dzieci (2002). M. Pawlus (red.). Bielsko-Biała: Park.

Fundacja Warsaw Enterprise Institute, (2016). Raport Efektywne szkolnictwo zawodowe, jako kluczowy element nowoczesnej gospodarki. Warszawa, https://zpp.net.pl/files/manager/file-2789f724291c65a530c5c78a06411cfb.pdf (18.06.2020).

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Karska, K. (2016). Wsparcie adolescentów w wyborach edukacyjno-zawodowych. W: D. Kukla,W. Duda (red.), Poradnictwo zawodowe – rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym. Warszawa: Difin.

Klinger, K., Otto, P. Nie ma chętnych do nauki w zawodówkach. Trwa boom na licea ogólnokształcące, Dziennik Gazeta Prawna, (08.08.2019), https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/1425325,zawodowki-i-licea-ogolnosztalcace-nauka.html (18.06.2020).

Kruszakin, B. (2017). Raport z ankiety Ważne decyzje wybór szkoły dane z roku szkolnego 2016/2017. Warszawa: ORE, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/attachments/Raport-z-ankiety-Wazne-Decyzje-Wybor-Szkoly.pdf (18.06.2020).

Oleszkowicz, A., Senejko, A. (2011). Dorastanie. W: J. Trempała (red. nauk.), Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Parzęcki, R. (2003). Plany edukacyjno-zawodowe młodzieży w stadium eksploracji. Zamierzenia. Wybory. Włocławek: WSHE.

Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Warszawa: KOWEZiU.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pile (1997). Raport z badania sondażowego: Preferencje zawodowe uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych w Pile. Piła.

Rozporządzenie MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Załącznik 7, Dz.U. z 2019 r., poz. 639, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000639 (18.06.2020).

Waters, M. (1999). Słownik rozwoju osobistego. Pojęcia i teorie samodoskonalenia. Warszawa: Medium.

Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile (2019). Badanie sondażowe opinii uczniów klas I szkół branżowych oraz techników: technikum czy szkoła branżowa? Czynniki wpływające na wybór poziomu kształcenia zawodowego przez młodzież w powiecie pilskim w roku szkolnym 2019/2020. Piła.

Zimbardo, P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Ziółkowska, B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP.

Downloads

Published

2020-12-28

Issue

Section

Research reports

How to Cite

If not the high school – which option is better – a technical or vocational secondary school? First educational-vocational choices of students from piła county. (2020). School-Profession-Labour, 20, 228-249. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.15