Jeżeli nie liceum, to technikum czy szkoła branżowa? Pierwsze edukacyjno-zawodowe wybory uczniów szkół powiatu pilskiego
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.15Słowa kluczowe:
system edukacji, szkolnictwo zawodowe, dorastanie, rozwój zawodowy, wybory edukacyjno-zawodoweAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie czynników wpływających na wybór poziomu kształcenia zawodowego przez uczniów z klas pierwszych szkół branżowych i techników. Przedstawione zostaną zdania młodzieży na temat korzyści kształcenia w szkole branżowej i technikum, źródła informacji na temat możliwości i zasad kształcenia zawodowego, opinie dotyczące poziomu trudności i wpływu innych osób na podejmowane decyzje. Odwołano się do aktualnych przepisów prawa oświatowego i innych badań odnoszących się do wyboru szkoły ponadpodstawowej. Nawiązano również do okresu rozwojowego, na jaki przypada podejmowanie pierwszych edukacyjno-zawodowych wyborów i teorii rozwoju zawodowego.
Bibliografia
Bakiera, L., Stelter, Ż. (2011). Leksykon psychologii rozwoju człowieka, t. 1. Warszawa: Difin.
Bańka, A. (2005). Zawodoznawstwo doradztwo zawodowe pośrednictwo pracy. Poznań: PRINT-B.
Bondaruk, A. (2011). Poradnictwo zawodowe w biografii człowieka. W: D. Kukla (red.), Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka. Warszawa: Difin.
Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: WP.
Czerwińska-Jasiewicz, M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa: Difin.
Dobra szkoła, Czy szkoły branżowe będą bezpośrednio szkolić do podjęcia pracy po jej zakończeniu? Czy będą dawać jakieś uprawnienia?, https://reformaedukacji.men.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/czy-szkoly-branzowe-beda-bezposrednio-szkolic-do-podjecia-pracy-po-jej-zakonczeniu-czy-beda-dawac-jakies-uprawnienia (18.06.2020).
Dobra szkoła, Jak będą wyglądały szkoły branżowe I i II stopnia? Czy zastąpią one obecne szkoły zawodowe? 2016, https://reformaedukacji.men.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/jak-beda-wygladaly-szkoly-branzowe-i-i-ii-stopnia-czy-zastapia-one-obecne-szkoly-zawodowe (18.06.2020).
Dziennik Polski, Koniec gimnazjów. Wracają ośmioletnia podstawówka i czteroletnie liceum, https://dziennikpolski24.pl/koniec-gimnazjow-wracaja-osmioletnia-podstawowka-i-czteroletnie-liceum-wideo/ar/10343642 (18.06.2020).
Encyklopedia Rodzice i dzieci (2002). M. Pawlus (red.). Bielsko-Biała: Park.
Fundacja Warsaw Enterprise Institute, (2016). Raport Efektywne szkolnictwo zawodowe, jako kluczowy element nowoczesnej gospodarki. Warszawa, https://zpp.net.pl/files/manager/file-2789f724291c65a530c5c78a06411cfb.pdf (18.06.2020).
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Karska, K. (2016). Wsparcie adolescentów w wyborach edukacyjno-zawodowych. W: D. Kukla,W. Duda (red.), Poradnictwo zawodowe – rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym. Warszawa: Difin.
Klinger, K., Otto, P. Nie ma chętnych do nauki w zawodówkach. Trwa boom na licea ogólnokształcące, Dziennik Gazeta Prawna, (08.08.2019), https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/1425325,zawodowki-i-licea-ogolnosztalcace-nauka.html (18.06.2020).
Kruszakin, B. (2017). Raport z ankiety Ważne decyzje wybór szkoły dane z roku szkolnego 2016/2017. Warszawa: ORE, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/attachments/Raport-z-ankiety-Wazne-Decyzje-Wybor-Szkoly.pdf (18.06.2020).
Oleszkowicz, A., Senejko, A. (2011). Dorastanie. W: J. Trempała (red. nauk.), Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Parzęcki, R. (2003). Plany edukacyjno-zawodowe młodzieży w stadium eksploracji. Zamierzenia. Wybory. Włocławek: WSHE.
Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Warszawa: KOWEZiU.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pile (1997). Raport z badania sondażowego: Preferencje zawodowe uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych w Pile. Piła.
Rozporządzenie MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Załącznik 7, Dz.U. z 2019 r., poz. 639, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000639 (18.06.2020).
Waters, M. (1999). Słownik rozwoju osobistego. Pojęcia i teorie samodoskonalenia. Warszawa: Medium.
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile (2019). Badanie sondażowe opinii uczniów klas I szkół branżowych oraz techników: technikum czy szkoła branżowa? Czynniki wpływające na wybór poziomu kształcenia zawodowego przez młodzież w powiecie pilskim w roku szkolnym 2019/2020. Piła.
Zimbardo, P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Ziółkowska, B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP.