The impact of the environment and the motivation for choosing studies by students of humanities at the University of Rzeszów and the exact sciences of the Rzeszów University of Technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.16

Keywords:

environment, education, motivation, work

Abstract

Motivation accompanies all human activities from an early age. The most important of these include fun, education and work. These activities are combined in different proportions and depend on the living environment of the individual. The environment of parents, siblings, grandparents, friends and acquaintances shapes a child’s perception of the world and also affects the child when undertaking various life activities in various ways. The environment of people, objects and the same places also implies various motives in creating human behaviour, which translates into one’s aspirations to achieve different life goals.

The article is an attempt to approximate the impact of the family home environment, i.e. mainly parents, family traditions, peers, educators and teachers, on the motives for choosing the field of study among students of humanities at the University of Rzeszów and exact sciences’ students from the Rzeszów University of Technology.

References

Chodkowski, Z. Plany zawodowe studentów pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego w kontekście miejsca ich zamieszkania. Zarządzanie Publiczne, 2(46). (2019).

Chodkowski, Z. Autoocena własnych szans funkcjonowania zawodowego po ukończeniu studiów pedagogicznych. Szkoła‒Zawód‒Praca, 17 (2019).

Chodkowski, Z. (2019). Adaptacja człowieka do środowiska pracy. Rzeszów: UR.

Farnicka, M., Liberska, H. Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się – analiza wybranych czynników. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 67(3). (2014).

Kocowski, T. (1993). Motywacja. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja.

Kima, Y., Mokb, S. Y., Seidelc, T. Parental influences on immigrant students’ achievement-related motivation and achievement: A meta-analysis. Educational Research Review, 30 (2020), 100327.

Kozioł, L. (2002). Motywacja w pracy. Determinanty ekonomiczno-organizacyjne. Warszawa-Kraków: Wyd. Nauk. PWN.

Mantica, A., Moneva, J., Malbas, M. Family Status and Self-Motivation in Studies, International Research in Education, Vol. 8, No. 1 (2020).

MEN, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego, Dz.U. z 2018 r., poz. 1675.

Messineo, L., Allegra, M., Seta, L. Self-reported motivation for choosing nursing studies: a self-determination theory perspective. Messineo et al. BMC Medical Education, 19 (2019), 192.

Miciura, B. Szkoła jako środowisko wychowawcze. Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne nr 5836, http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=5836 (15.04.2020).

Nadobnik, J., Tarnowski, M., Nowak, M.A. Motives for Choosing Studies as Predictors of Career Plans of Tourism and Recreation Students. Central European Journal of Sport Sciences and Medicine, 18 (2). (2017).

Nowak, J. Środowisko uczące – (nie)doceniony obszar edukacji. Lubelski rocznik pedagogiczny, 2, t. XXXiV. (2015).

Obuchowski, K. (1983). Psychologia dążeń ludzkich. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Pawlak, M., Grzesiuk, K. Czynniki wpływające na wybór studiów na przykładzie maturzystów województwa lubelskiego. Przedsiębiorczość i Zarządzanie Wydawnictwo, t. XV, z. 8, cz. II (2014).

Poleszczuk, J. Decyzje edukacyjne maturzystów. Kontekst społeczny i indywidualne postawy młodzieży Białegostoku wobec wykształcenia wyższego. Pogranicze. Studia Społeczne t. XXXI (2017).

Reykowski, J. (1992). Procesy emocjonalne. Motywacja. Osobowość. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Sadowski, R. Czynniki wpływające na wybór studiów, Warszawa 2019, https://biznes.newseria.pl/biuro-prasowe/edukacja/czynniki-wplywajace-na,b1341706904 (15.04.2020).

Smoleń, E., Cipora, E. Wpływ wybranych czynników na wybór kierunku studiów i plany zawodowe studentów ratownictwa medycznego. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, t. 21, 1 (2015).

Tołwińska, B. (2009). Motywacja dzieci do uczenia się (problemy dzieci, rola dorosłych). W: J. Izdebska i J. Szymanowska (red.), Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka. Białystok: Trans Humana.

Waszkiewicz, L., Zatońska, K., Einhorn, J., Połtyn-Zaradna, K., Gaweł-Dąbrowska, D. Motywacje wyboru studiów medycznych na przykładzie studentów Akademii Medycznej we Wrocławiu. Hygeia Public Health, 47(2). (2012).

Zimbardo, Ph., Johnson, R.L., McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe Koncepcje. Motywacja i uczenie się. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Downloads

Published

2020-12-28

Issue

Section

Research reports

How to Cite

The impact of the environment and the motivation for choosing studies by students of humanities at the University of Rzeszów and the exact sciences of the Rzeszów University of Technology. (2020). School-Profession-Labour, 20, 250-269. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.16