Wpływ środowiska a motywacja wyboru studiów przez studentów nauk humanistycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego i nauk ścisłych Politechniki Rzeszowskiej
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.16Słowa kluczowe:
środowisko, edukacja, motywacja, pracaAbstrakt
Motywacja towarzyszy wszelkim aktywnościom człowieka od jego najmłodszych lat. Do tych najważniejszych należy zaliczyć: zabawę, edukację i pracę. Aktywności te łączą się wzajemnie w różnych proporcjach i zależą od środowiska życia jednostki. Otoczenie rodziców, rodzeństwa, dziadków, przyjaciół, znajomych, kształtuje u dziecka postrzegania świata, a także wpływa w różny sposób na podejmowanie przez niego wiele czynności życiowych. Środowisko ludzi, obiektów, tych samych miejsc, także implikuje różne motywy w kreowaniu zachowania człowieka, które przekładają się na jego aspiracje do osiągania różnych celów życiowych.
Artykuł jest próbą przybliżenia wpływu środowiska domu rodzinnego, a więc głównie rodziców, tradycji rodzinnych, rówieśników, wychowawców, nauczycieli na motywy wyboru kierunku studiów wśród studentów nauk humanistycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego jak i studentów nauk ścisłych z Politechniki Rzeszowskiej.
Bibliografia
Chodkowski, Z. Plany zawodowe studentów pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego w kontekście miejsca ich zamieszkania. Zarządzanie Publiczne, 2(46). (2019).
Chodkowski, Z. Autoocena własnych szans funkcjonowania zawodowego po ukończeniu studiów pedagogicznych. Szkoła‒Zawód‒Praca, 17 (2019).
Chodkowski, Z. (2019). Adaptacja człowieka do środowiska pracy. Rzeszów: UR.
Farnicka, M., Liberska, H. Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się – analiza wybranych czynników. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 67(3). (2014).
Kocowski, T. (1993). Motywacja. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja.
Kima, Y., Mokb, S. Y., Seidelc, T. Parental influences on immigrant students’ achievement-related motivation and achievement: A meta-analysis. Educational Research Review, 30 (2020), 100327.
Kozioł, L. (2002). Motywacja w pracy. Determinanty ekonomiczno-organizacyjne. Warszawa-Kraków: Wyd. Nauk. PWN.
Mantica, A., Moneva, J., Malbas, M. Family Status and Self-Motivation in Studies, International Research in Education, Vol. 8, No. 1 (2020).
MEN, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego, Dz.U. z 2018 r., poz. 1675.
Messineo, L., Allegra, M., Seta, L. Self-reported motivation for choosing nursing studies: a self-determination theory perspective. Messineo et al. BMC Medical Education, 19 (2019), 192.
Miciura, B. Szkoła jako środowisko wychowawcze. Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne nr 5836, http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=5836 (15.04.2020).
Nadobnik, J., Tarnowski, M., Nowak, M.A. Motives for Choosing Studies as Predictors of Career Plans of Tourism and Recreation Students. Central European Journal of Sport Sciences and Medicine, 18 (2). (2017).
Nowak, J. Środowisko uczące – (nie)doceniony obszar edukacji. Lubelski rocznik pedagogiczny, 2, t. XXXiV. (2015).
Obuchowski, K. (1983). Psychologia dążeń ludzkich. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Pawlak, M., Grzesiuk, K. Czynniki wpływające na wybór studiów na przykładzie maturzystów województwa lubelskiego. Przedsiębiorczość i Zarządzanie Wydawnictwo, t. XV, z. 8, cz. II (2014).
Poleszczuk, J. Decyzje edukacyjne maturzystów. Kontekst społeczny i indywidualne postawy młodzieży Białegostoku wobec wykształcenia wyższego. Pogranicze. Studia Społeczne t. XXXI (2017).
Reykowski, J. (1992). Procesy emocjonalne. Motywacja. Osobowość. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Sadowski, R. Czynniki wpływające na wybór studiów, Warszawa 2019, https://biznes.newseria.pl/biuro-prasowe/edukacja/czynniki-wplywajace-na,b1341706904 (15.04.2020).
Smoleń, E., Cipora, E. Wpływ wybranych czynników na wybór kierunku studiów i plany zawodowe studentów ratownictwa medycznego. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, t. 21, 1 (2015).
Tołwińska, B. (2009). Motywacja dzieci do uczenia się (problemy dzieci, rola dorosłych). W: J. Izdebska i J. Szymanowska (red.), Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka. Białystok: Trans Humana.
Waszkiewicz, L., Zatońska, K., Einhorn, J., Połtyn-Zaradna, K., Gaweł-Dąbrowska, D. Motywacje wyboru studiów medycznych na przykładzie studentów Akademii Medycznej we Wrocławiu. Hygeia Public Health, 47(2). (2012).
Zimbardo, Ph., Johnson, R.L., McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe Koncepcje. Motywacja i uczenie się. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.