What is the attractiveness of the actor’s profession? Sociological sketch on the basis of own research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.19

Keywords:

actor`s profession, attractiveness of acting as a profession, statements by theater artists

Abstract

In the 20th century, Janina Hera and Zbigniew Wilski wrote about Polish actors from a sociological perspective. The article, the purpose of which is to answer the question about the attractiveness of acting, takes into account the point of view of people performing in this difficult profession. The author, who uses both existing sources (published press interviews) and induced sources (free interviews she conducted), gives voice to artists and thus receives an in-depth reflection on the brighter sides of the profession: first of all, it provides intensive internal development and a reflective experience of the world; secondly, it enables life to be seen as “multiplied”, colourful and interesting. Actors who passionately practice their profession have the opportunity to experience a “flow experience” and being given wings; thirdly, there is the possibility of transferring the capital (popularity translates into facilitation of everyday life, or into greater opportunities for pro publico bono action; social capital and extensive and intensive interpersonal relations can translate into an increase in economic capital, and with it, representatives of the acting profession have great possibilities in life).

References

Źródła prasowe:

A1: Aleksandra Popławska, „Zwierciadło” styczeń 2015, s. 62–66, rozmowa z Anną Serdiukow, Chciałoby się duszę zaprzedać.

A6: Kamilla Baar, „Zwierciadło” listopad 2014, s. 42–49, rozmowa z Anitą Zuchorą, Portret zwielokrotniony.

A9: Anna Dymna, „Twój Styl” listopad 2014, s. 22–28, rozmowa z Anną Jasińską, Chce się żyć.

A11: Joanna Moro, „Twój Styl” listopad 2014, s. 62–68, rozmowa z Beatą Biały, Nie uczę się na błędach.

A13: Arkadiusz Jakubik, „Uroda Życia” sierpień 2015, s. 39–42, rozmowa z Magdaleną Felis, Mam ci to zagrać?

A14: Andrzej Grabowski, „Zwierciadło” lipiec 2014, s. 66–70, rozmowa z Hanną Halek, Przekomarzać nam się zdarza.

A19: Krzysztof Globisz, „Sens” marzec 2011, s. 115, wysłuchała Małgorzata Wach, Anioł też człowiek.

A20: Joanna Brodzik, „Sens” styczeń 2015, s. 6–12, rozmowa z Katarzyną Drogą, Moja Lady Di.

A23: Magdalena Cielecka, „Sens” kwiecień 2014, s. 6–11, rozmowa z Magdaleną Mołek, Nie udaję, że jest lepiej.

A26: Maciej Stuhr, „Sens” lipiec 2014, s. 96–98, rozmowa z Hanną Halek, Delikatnie rzecz ujmując.

A27: Katarzyna Dąbrowska, „Sens” marzec 2015, s. 6–10, rozmowa z Joanną Olekszyk, Ruda rządzi.

A28: Karolina Gorczyca, „Sens”. Wydanie specjalne nr 4/2014, s. 8–12, rozmowa z Joanną Olekszyk, Najlepszym lekarstwem jest drugi człowiek.

A29: Dominika Kluźniak, „Zwierciadło” maj 2014, s. 75–80, rozmowa z Remigiuszem Grzelą, Sztuka znikania.

A31: Jan Peszek, „Zwierciadło” maj 2014, s. 96–101, rozmowa z Hanną Halek, Całe życie po swojemu.

A32: Agnieszka Grochowska, „Sens” marzec 2014, s. 8–12, rozmowa z Rafałem Ma-słowem, Jak już wejdziesz na wielką górę.

A33: Katarzyna Maciąg, „Sens” marzec 2014, s. 42–45, rozmowa z Hanną Halek, Teraz mogę być każdym.

A36: Ewa Kasprzyk, „Zwierciadło” styczeń 2014, s. 38–45, rozmowa z Anną Bimer, Nawet ja mam kodeks.

A38: Artur Barciś, „Zwierciadło” wrzesień 2015, s. 70–75, rozmowa z Maciejem Gajewskim, Czekając na oklaski.

A39: Stanisława Celińska, „Uroda Życia” wrzesień 2015, s. 16, Stan umysłu.

A42: Agnieszka Grochowska, „Skarb” listopad 2015, s. 28–31, rozmowa z Agnieszką Święcicką, Nie lubię mówić: ja, ja, ja…

A43: Magdalena Walach, „Zwierciadło” kwiecień 2015, s. 46–52, rozmowa z Anną Serdiukow, Szczęściara.

A54: Agata Kulesza, „Pani” wrzesień 2015, s. 26–36, rozmowa z Izą Komendołowicz, Tamtej Agaty już nie ma.

Bibliografia:

Arystoteles (1983). Poetyka, tłum. H. Podbielski. Wrocław: Ossolineum.

Csikszentmihalyi, M., Flow, the secret to happiness, http://www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow?language=en#t-834977), (08.12.2019).

Englert, J. Zawód aktor, http://www.perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=347&Itemid=162, (03.02.2019).

Mead, G.H. (1975). Umysł, osobowość i społeczeństwo, tłum. Z. Wolińska. Warszawa: PWN.

Pavis, P. (1998). Słownik terminów teatralnych, tłum., oprac. i uzupełnieniami opatrzył S. Świontek. Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum.

Radwan, A. (2015). Pierścionek z niebieskim oczkiem. W: Ł. Maciejewski. Aktorki. Portrety. Kraków: Znak.

Zajączkowska, M. (2015). Chcę się bawić. W: Ł. Maciejewski. Aktorki. Portrety. Kraków: Znak.

Zawadzka, M. (2015). Mało mnie znacie. W: Ł. Maciejewski. Aktorki. Portrety. Kraków: Znnak.

Zimnica-Kuzioła, E. (2018). Społeczny świat teatru. Areny polskich publicznych teatrów dramatycznych. Łódź: UŁ.

Żółkowska, J. (2015). Nie trzeba się bać. W: Ł. Maciejewski. Aktorki. Portrety. Kraków: Znak.

Downloads

Published

2020-12-28

Issue

Section

Research reports

How to Cite

What is the attractiveness of the actor’s profession? Sociological sketch on the basis of own research. (2020). School-Profession-Labour, 20, 303-317. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.19