Contemporary dialogue with the employer. Selected trends in the labour market
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.08Keywords:
contemporary employer, labour market, lifelong career, changes in the sphere of work, future of human work, modern organizationAbstract
The author of the article shows the emerging need to build an authentic dialogue and bilateral relationship between a modern employer and their employees. The basis and justified context for formulating such a statement is the analysis of dynamic changes in the sphere of human work and their professional biographies, the new dimension of which is clearly marked in the area of the modern environment of the organization. To confirm her considerations, the author of the article gives the results of the research presented in the Deloitte Global Human Capital Trends 2019 Report (N = 10,000, 2019), referring to changes and challenges organizations will face in the future, especially in relation to the staff. In summary, the topics of educational and professional aspirations of young people, academic counselling and the importance of education in preparing young people to occupy modern roles in the contract with the employer are also taken up.
References
Bańka A., Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym, Print B, Poznań 1995.
Bartkowiak M., Kompetencje menedżera a relacje międzypracownicze w organizacji uczącej się, UAM, Poznań 2011.
Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Scholar, Warszawa 2002.
Belbin M., Twoja rola w zespole, GWP, Gdańsk 2003.
Christoph M., Krause E., Kariera zawodowa kobiet we współczesnych organizacjach, „Studia Edukacyjne” 2019, nr 53.
Claxton G., Wise up. The Challenge of Lifelong Learning, Bloomsbury Publishing, London 1999.
Cybal-Michalska A., Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Impuls, Kraków 2013.
Facer K., Education, technology and social change, Routledge, London 2011.
Field J., Social capital and lifelong learning, Bristol University Press, Policy Press, Bristol 2005.
Furlong A., Youth studies. An introduction, Routledge, London, 2013.
Furmanek W., Najważniejsze idee czwartej rewolucji przemysłowej (industry 4.0), „Dydaktyka informatyki” 2018, nr 13.
Hall D. T., Moss J. E., The new protean career contract: helping organizations and employees adapt, “Organizational Dynamics” 1998, vol. 26, nr 3.
Hatalska N., Praca: scenariusze przyszłości, Infuture Hatalska Foresight Institute, Warszawa 2016.
O’Farrell U., First steps in counselling, Veritas, Dublin 2014.
Phillips D., Quality of life, [in:] J. Katz, S. Peace, S. Spurr (eds.) Adult lives. A life course perspective, Bristol University Press, Bristol 2012.
Roulstone A., Barnes C., The challenges of a work-first agenda for disabled people, [in:] A. Roulstone, C. Barnes (eds.), Working futures? Disabled people, policy and social inclusion, Policy Press, Portland 2005.
Rynkowska M., Aktywni +. Przyszłość rynku pracy 2017. Raport Gumtree 2017, Warszawa 2017.
Sitko-Lutek A., Skrzypczak E., Organizacyjne uczenie się w rozwoju kompetencji przedsiębiorstw, C.H. Beck, Warszawa 2009.
Solarczyk-Ambrozik E., Uczenie się przez całe życie jako rzeczywistość edukacyjna. Dyskurs całożyciowego uczenia się w tle zmian społeczno-ekonomicznych, [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, UAM, Poznań 2013.