Professional activities as a component of female life success in middle adulthood
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.19Keywords:
life success, professional activity, females, middle adulthoodAbstract
As one of the leading adult human activities, occupational activity has numerous functions and has an impact on a person’s life as a whole. Work-related experience is subjective and its evaluation changes with each stage of adulthood. One of the contexts in which the phenomena related to work are assessed by an individual is life success. In the period of middle adulthood, where the phenomenon of midlife review occurs, the category of life success and achievements stands out even more clearly. This study presents the realm of experience related to female work in the middle adulthood period. The reported research was conducted in a qualitative approach.
References
Aleksander T., Nauki pedagogiczne wobec etosu pracy, [w:] A. Kargulowa, S. M. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.), Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, Impuls, Kraków 2005.
Appelt K., Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać potencjał dojrzałych dorosłych?, [w:] A. I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk 2005.
Dudak A., Klimkowska K., Sukces jako doświadczenie biograficzne ojców sprawujących opiekę nad dzieckiem, UMCS, Lublin 2017.
Firkowska–Mankiewicz A., Intelligence and success in life, IFiS PAN, Warszawa 2002.
Furmanek W., Humanistyczna pedagogika pracy. Praca a jakość życia człowieka, UR, Rzeszów 2016.
Furmanek W., Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka (z aksjologicznego punktu widzenia), UR, Rzeszów 2013.
Furmanek W., Humanistyczna pedagogika pracy. Sytuacje trudne w pracy człowieka, UR, Rzeszów 2015.
Gerlach R., Przemiany pracy i ich konsekwencje dla relacji praca – życie pozazawodowe, [w:] R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Relacje praca – życie pozazawodowe drogą do zrównoważonego rozwoju jednostki, UKW, Bydgoszcz 2014.
Jan Paweł II, Encyklika o pracy ludzkiej, Laborem Exercens, Watykan, (1981/1986), Polish translation – J. Gałkowski, KUL, Lublin 1986.
Kałużna-Wielobób A., Kryzys połowy życia u kobiet – specyfika, problematyka i formy pomocy, [w:] D. Kubacka-Jasiecka i K. Mudyń (red.), Kryzysy i ich przezwyciężanie: problemy interwencji i pomocy psychologicznej, Adam Marszałek, Toruń 2014.
Kałużna-Wielobób A., Obraz marzeń a kryzys połowy życia u kobiet, „Polskie Forum Psychologiczne” 2009, t. 14, nr 2.
Klimkowska K., Orientacja na sukces zawodowy studentów kończących studia translatorskie, UMCS, Lublin 2013.
Kozłowski W., Matczak E., Sukcesja i merytokracja: stałość i zmienność kryteriów życiowego sukcesu, Наукові записки Національного університету „Острозька академія”, Сер.: Психологія і педагогіка, 2013, vol. 25.
Liberska H., Realizacja zadań rozwojowych a poczucie dobrostanu w średniej dorosłości, [w:] E. Rydz, D. Musiał (red.), Z zagadnień psychologii rozwoju człowieka, t. 2, TN KUL, Lublin 2008.
Mandal E., Wyjaśnianie przyczyn sukcesów i niepowodzeń zawodowych doznawanych przez kobiety i przez mężczyzn, „Przegląd Psychologiczny” 1991, t. 34, nr 4.
Oleś P. K., Psychologia człowieka dorosłego, PWN, Warszawa 2011.
Oleś P. K., Psychologia przełomu połowy życia, TN KUL, Lublin 2000.
Piorunek M., Kariery zawodowe ludzi na etapie średniej dorosłości. Ciągłość i zmiana na polskim rynku pracy, [w:] M. Piorunek (red.), Człowiek w kontekście pracy. Teoria – Empiria – Praktyka, Adam Marszałek, Toruń 2009.
Tomaszewska-Lipiec R., Praca zawodowa – życie osobiste Dysonans czy synergia?, UKW, Bydgoszcz 2018.
Wiatrowski Z., Dorastanie, dorosłość i starość w kontekście działalności i kariery zawodowej, ITE, Radom 2009.
Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Akad. Bydg., Bydgoszcz 2005.
Wołk Z., Kultura pracy: Etyka i kariera zawodowa, ITE, Radom 2009.