Media, information and digital competences and education in the information society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.04

Keywords:

media education, media competence, digital competence, public media

Abstract

The functioning of a person in the media reality is one of the main skills they should have in adult life, and which should be shaped from an early age. There are many problems related to the place of competence and skills in human education. Starting from the matter of distinguishing between media, digital and information competences, through a discussion whether these competences are the task of education or media pedagogy, up to who is to implement this education and whether these individuals, professional groups are prepared for it. The article is an attempt to review definitions related to human functioning in the information society, and aims to emphasize the need for contemporary media education in the field of socialization of the individual; in particular, in the aspect of using competences based on critical thinking of cyberspace users.

References

Andrzejewska A., Nowe kompetencje nauczycieli w zakresie możliwości i niebezpieczeństw cyberprzestrzeni, [w:] J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Difin, Warszawa 2014.

Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się, Żak, Warszawa 2015.

Chyliński M., Kompetencje informacyjne i kompetencje medialne wobec procesów zarządzania uwagą masowej publiczności, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria Organizacja i Zarządzanie” 2017, nr 106.

Czerepaniak-Walczak M., Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji?, „Neodidagmata” XXIV.

Dobrowolski Z., Koncepcja społeczeństwa informacyjnego Daniela Bella, http://www.bbc.uw.edu.pl/Content/20/08.pdf, (02.02.2019).

Gajda J., Media w edukacji, Impuls, Warszawa 2002.

Goban-Klas T., Nadchodzące społeczeństwo medialne, „Chowanna”, LXIII, t. 2 (29).

Goban-Klas T., Społeczeństwo medialne, WSiP, Warszawa 2005.

Homfokl T., Wizja społeczeństwa informatycznego w raporcie Bangemanna. Wpływ infostrady na społeczeństwo i gospodarkę, [w:] G. Bliźniuk, J. S. Nowak (red.), Społeczeństwo informacyjne. Doświadczenie i przyszłość, PTI – Oddział Górnośląski, Katowice 2006.

Jasiewicz J., Kompetencje informacyjne młodzieży. Analiza – stan faktyczny – kształcenie na przykładzie Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii, SPB, Warszawa 2012.

Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych 2014, Fundacja Nowoczesna Polska, Warszawa 2014, http://edukacjamedialna.edu.pl/media/chunks/attachment/Katalog_kompetencji_media lnych_2014_EudBrrI.pdf, (02.02.2018).

Kołodziejczyk A., Wczesna edukacja medialna w rodzinie. Uwarunkowania rodzicielskich form mediacji korzystania z mediów, „Edukacja” 2013, nr 3 (123).

Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Rytm, Warszawa 1999.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Czym jest edukacja medialna?, http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny, (02.02.2018 r.).

Kron F.W., Sofos A., Dydaktyka mediów, GWP, Gdańsk 2008.

Mastalski J., Metodyka wychowania zawarta w adhortacji Amoris Laetitia, „Sosnowieckie studia teologiczne”, tom XIII, Kraków-Sosnowiec 2016–2017.

Marczuk D., Kucała K., Wolność słowa w świcie wirtualnym – wartość nadużywania, [w:] J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014.

Michalczyk S., Społeczeństwo medialne, Śląsk, Katowice 2008.

Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Adam Marszałek, Toruń 2010.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Społeczeństwo informacyjne w liczbach, za: Ramowy katalog kompetencji cyfrowych, s. 7, https://cppc.gov.pl/wp-content/uploads/zal.-13-Ramowy_katalog_kompetencji_cyfrowych.pdf, (01.03.2019).

Morańska D., Jędrzejko M. Z., Psychologiczne konteksty aktywności dzieci i młodzieży w sieci, [w:] S. Bębas, M.Z. Jędrzejko, K. Kasprzak, A. Szwedzik, A. Taper (red.), Cyfrowe dzieci. Zjawisko. Uwarunkowania. Kluczowe problemu, ASPRA-JRS, Warszawa-Milanówek 2017.

Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, B. Siemieniecki (red.), Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2007.

Plis J., Społeczeństwo „zmediatyzowane", [w:] J. Plis, A. Mamcarz (red.), Media jako wyzwanie wychowawcze, WSH w Radomiu, Radom 2010.

Próchnicka M., Information literacy. Nowa sztuka wyzwolona XXI wieku, [w:] J. Dzieniakowska (red.), Książka, biblioteka, informacja. Między podziałami a wspólnotą, UJK, Kielce 2007.

Ramowy katalog kompetencji cyfrowych, https://cppc.gov.pl/wp-content/uploads/zal.-13 – Ramowy_katalog_kompetencji_cyfrowych.pdf, (01.03.2019).

Serdyński A., Kompetencje informatyczno-medialne nauczyciela, USz, Szczecin 2007.

Strykowski W., Kompetencje medialne, pojęcie, obszary, formy kształcenia, [w:] W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, eMPi2, Poznań 2004.

Szpunar M., Konektywizm – (r)ewolucja kształcenia w technologicznym świecie, „Horyzonty Wychowania” 2015, nr 31/14.

Downloads

Published

2020-10-11

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

Media, information and digital competences and education in the information society. (2020). School-Profession-Labour, 19, 64-80. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.04