Studying in the era of postmodernity On the fading away of the student community – an attempt to describe and explain the phenomenon
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.09Keywords:
university, academic education, student community, academic community, student, academic teacherAbstract
In the conditions of dynamic demographic, technological and structural-market changes, as well as socio-cultural transformations, education is more often treated instrumentally as another task to perform and pass. This approach to education also causes changes in interpersonal relations. This article attempts to describe and explain one of the more visible occurrence in the area of academic education, which is the disappearing of the students’ community. The discussion is the background to planned research and further explorations.
References
Antonowicz D., Uniwersytet. Od korporacji do instytucji, CPP RPS, vol. 70, Poznań 2014.
Barańska M., Być na studiach a studiować. Refleksja o projektowaniu przyszłości edukacyjno – zawodowej młodych ludzi, [w:] D. Kukla, W. Duda (red.), Poradnictwo zawodowe – rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym, Difin, Warszawa 2016.
Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Sic!, Warszawa 2000.
Denek K., Uniwersytet. Między tradycją a wyzwaniami współczesności i przyszłości, „Edukacja Humanistyczna. Studia i Rozprawy” 2013, nr 1(28).
Dunaj B., Słownik współczesnego języka polskiego, Wilga, Warszawa 1996.
Dybiec J., Od biernego żaka do aktywnego słuchacza – student w tradycji życia uniwersyteckiego [w:] D. Pauluk (red.), Student na współczesnym uniwersytecie. Ideały i codzienność, Impuls, Kraków 2010.
Iwaszkiewicz M., Alfabet dobrych manier profesora Iwaszkiewicza, Ośrodek Badania Rynku Sztuki Współczesnej, Poznań 2013.
Kostkiewicz J., Wspólnota akademicka i tożsamość studenta w kontekście zjawisk, ofert i skutków oddziaływania dominujących ideologii, [w:] J. Kostkiewicz, A. Domagała-Kręcioch, M.J. Szymański (red.), Szkoła wyższa w toku zmian. Diagnozy i konstatacje, Impuls, Kraków 2011.
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009.
Magna Charta Universitatum (1988), Bolonia http://www.magna-charta.org/resources/files/the-magna-charta/polish (20.03.2020).
Malewski M., Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2011, nr 3 (55).
Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo, Impuls, Kraków 2009.
Musiał Z,. Wolniewicz B., Ksenofobia i wspólnota, Antyk, Kraków 2003.
Nicieja S., 20 lat Uniwersytetu Opolskiego, [w:] A. Śliz, M.S. Szczepański (red.), Dostojny Uniwersytet?, Ofic. Nauk., Warszawa 2014.
Ostafińska-Molik B., Studenci wczoraj i dziś. Refleksja o etosie, [w:] D. Pauluk (red.) Student na współczesnym uniwersytecie. Ideały i codzienność, Impuls, Kraków 2010.
Pilarska M., Czy wspólnota studencka jeszcze istnieje, https://nauka.trojmiasto.pl/Czy-wspolnota-studencka-jeszcze-istnieje-n9816.html, (20.03.2020).
Podgórska J., Wszystko o studentach dzisiaj. Niezbędnik Inteligenta, „Polityka” 2014, nr 4.
Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich, teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Impuls, Kraków 2014.
Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, UAM, Poznań 2009.
Stańczyk P., Wykształcenie, rynek pracy i „lepsze życie” w perspektywie znaczeń nadawanych przez studentów studiów zaocznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2007, nr 1 (37).
Studenci UAM będą protestować? Nie chcą obowiązkowych wykładów, https://epoznan.pl/news-news-57465 Studenci_UAM_beda_protestowac_Nie_chca_obowiazkowych_wykladow, (12.12.2019).
Śliz A., Szczepański M., Dostojny Uniwersytet?, Ofic. Nauk. Warszawa 2014.
Żłobicki W., Podmiotowość człowieka jako podstawa edukacji akademickiej, [w:] A. Szerląg (red.), Problemy edukacji w szkole wyższej, Impuls, Kraków 2006.