Studiowanie w dobie ponowoczesności O zanikaniu wspólnoty studenckiej – próba opisu i wyjaśnienia zjawiska
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.09Słowa kluczowe:
uniwersytet, kształcenie akademickie, wspólnota studencka, student, nauczyciel akademickiAbstrakt
W warunkach dynamicznych zmian demograficznych, technologicznych i strukturalno-rynkowych, a także przeobrażeń społeczno-kulturalnych edukacja coraz częściej traktowana jest instrumentalnie, jako kolejne zadanie do wykonania. Takie podejście do kształcenia i samokształcenia powoduje zmiany w relacjach międzyludzkich. W niniejszym artykule podjęta została próba opisu i wyjaśnienia jednego z coraz bardziej widocznych zjawisk w obszarze kształcenia akademickiego, jakim jest zanikania wspólnoty studenckiej. Podjęta dyskusja stanowi tym samym tło do planowanych badań i dalszych eksploracji badawczych.
Bibliografia
Antonowicz D., Uniwersytet. Od korporacji do instytucji, CPP RPS, vol. 70, Poznań 2014.
Barańska M., Być na studiach a studiować. Refleksja o projektowaniu przyszłości edukacyjno – zawodowej młodych ludzi, [w:] D. Kukla, W. Duda (red.), Poradnictwo zawodowe – rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym, Difin, Warszawa 2016.
Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Sic!, Warszawa 2000.
Denek K., Uniwersytet. Między tradycją a wyzwaniami współczesności i przyszłości, „Edukacja Humanistyczna. Studia i Rozprawy” 2013, nr 1(28).
Dunaj B., Słownik współczesnego języka polskiego, Wilga, Warszawa 1996.
Dybiec J., Od biernego żaka do aktywnego słuchacza – student w tradycji życia uniwersyteckiego [w:] D. Pauluk (red.), Student na współczesnym uniwersytecie. Ideały i codzienność, Impuls, Kraków 2010.
Iwaszkiewicz M., Alfabet dobrych manier profesora Iwaszkiewicza, Ośrodek Badania Rynku Sztuki Współczesnej, Poznań 2013.
Kostkiewicz J., Wspólnota akademicka i tożsamość studenta w kontekście zjawisk, ofert i skutków oddziaływania dominujących ideologii, [w:] J. Kostkiewicz, A. Domagała-Kręcioch, M.J. Szymański (red.), Szkoła wyższa w toku zmian. Diagnozy i konstatacje, Impuls, Kraków 2011.
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009.
Magna Charta Universitatum (1988), Bolonia http://www.magna-charta.org/resources/files/the-magna-charta/polish (20.03.2020).
Malewski M., Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2011, nr 3 (55).
Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo, Impuls, Kraków 2009.
Musiał Z,. Wolniewicz B., Ksenofobia i wspólnota, Antyk, Kraków 2003.
Nicieja S., 20 lat Uniwersytetu Opolskiego, [w:] A. Śliz, M.S. Szczepański (red.), Dostojny Uniwersytet?, Ofic. Nauk., Warszawa 2014.
Ostafińska-Molik B., Studenci wczoraj i dziś. Refleksja o etosie, [w:] D. Pauluk (red.) Student na współczesnym uniwersytecie. Ideały i codzienność, Impuls, Kraków 2010.
Pilarska M., Czy wspólnota studencka jeszcze istnieje, https://nauka.trojmiasto.pl/Czy-wspolnota-studencka-jeszcze-istnieje-n9816.html, (20.03.2020).
Podgórska J., Wszystko o studentach dzisiaj. Niezbędnik Inteligenta, „Polityka” 2014, nr 4.
Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich, teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Impuls, Kraków 2014.
Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, UAM, Poznań 2009.
Stańczyk P., Wykształcenie, rynek pracy i „lepsze życie” w perspektywie znaczeń nadawanych przez studentów studiów zaocznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2007, nr 1 (37).
Studenci UAM będą protestować? Nie chcą obowiązkowych wykładów, https://epoznan.pl/news-news-57465 Studenci_UAM_beda_protestowac_Nie_chca_obowiazkowych_wykladow, (12.12.2019).
Śliz A., Szczepański M., Dostojny Uniwersytet?, Ofic. Nauk. Warszawa 2014.
Żłobicki W., Podmiotowość człowieka jako podstawa edukacji akademickiej, [w:] A. Szerląg (red.), Problemy edukacji w szkole wyższej, Impuls, Kraków 2006.