Coping with the stress of employees of cultural institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.20

Keywords:

occupational stress, coping with stress, employee of a cultural institution

Abstract

The theoretical and empirical considerations made in the article relate to coping with professional problems by employees of cultural institutions and are aimed at diagnosing the connection between their styles of coping with stress at the workplace and their socio-professional characteristics. In the theoretical part it contains a concise discussion of issues related to professional stress and an attempt to define the terms “cultural institution” and “employee of a cultural institution”. The empirical part presents the results of own research and conclusions. Defining ways of coping with stress seems important due to the effectiveness of the work performed and may be the basis for formulating indications for professional practice.

References

Carver C.S., Scheier M.F., & Weintraub J.K., Assessing coping strategies: A theoretically based approach, “Journal of Personality and Social Psychology” 1989, no. 56(2).

(GUS) Główny Urząd Statystyczny, (https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/128,pojecie.html, dostęp 23.10.2019).

Folkman S., & Lazarus, R.S., Coping as a mediator of emotion, “Journal of Personality and Social Psychology” 1988, no. 54.

Hesszen-Niejodek I., Stres i radzenie sobie – główne kontrowersje, [w:] eadem, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, UŚ, Katowice 2000.

Hesszen-Niejodek I., Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. III, Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, GWP, Gdańsk 2005.

Holahan C.J., Moos R.H. and Schaefer J.A., Coping, Stress Resistance, and Growth: Conceptualizing Adaptive Functioning, [w:] M. Zeider, N. Endler (red.), Handbook of Coping: Theory, Research, Applications, John Wiley & Sons, New York 1996.

Kaczmarska A., Curyło-Sikora P., Problematyka stresu – przegląd koncepcji, „Hygeia Public Health” 2016, no. 51(4).

Kubinowski D., Animacja w instytucjonalnej działalności kulturalnej, [w:] idem, U. Lewartowicz (red.), Animacja kultury w perspektywie pedagogicznej. Studia i szkice, Impuls, Kraków 2018.

Lazarus R.S., Paradygmat stresu i radzenia sobie, „Nowiny Psychologiczne” 1986, nr 3–4.

Łosiak W., Psychologia stresu, WAiP, Warszawa 2008.

Maslach C., Leiter M.P., Prawda o wypaleniu zawodowym, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2011.

NIOSH – The National Institute for Occupational Safety and Health, Stress at work, Publication Number 99–101, https://www.cdc.gov/niosh/docs/99–101/default.html, (24.11.2019).

Niżnik J., Symbole i adaptacja kulturowa, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1985.

Sęk H., Potoczna wiedza o stresie a naukowe koncepcje stresu i radzenia sobie, [w:] I. Heszen-Niejodek (red.), Teoretyczne i kliniczne problemy radzenia sobie ze stresem, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Poznań 2002.

Sygit-Kowalska E., Radzenie sobie ze stresem jako zachowanie prozdrowotne – perspektywa psychologiczna, „Hygeia Public Health” 2014, no. 49(2).

Szczepaniak P., Strelau J., Wrześniewski K., Diagnoza stylów radzenia sobie ze stresem za pomocą polskiej wersji kwestionariusza CISS Endlera i Parkera, „Przegląd Psychologiczny” 1996, t. 39, nr 1.

Terelak J.F., Człowiek i stres, Branta, Bydgoszcz 2008.

Terelak J.F., Stres organizacyjny, WSM, Warszawa 2005.

Tucholska S., Wypalenie zawodowe u nauczycieli, KUL, Lublin 2003.

Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Dz.U. 1991 r. Nr 114, poz. 493.

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Dz.U. 1974 r. Nr 24, poz. 141.

Wrześniewski K., Style a strategie radzenia sobie ze stresem. Problemy pomiaru, [w:] I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, UŚ, Katowice 2000.

Downloads

Published

2020-10-11

Issue

Section

Research reports

How to Cite

Coping with the stress of employees of cultural institutions. (2020). School-Profession-Labour, 19, 309-336. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.20