Pro-social behaviour in the context of work that opens the child to others
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.09Keywords:
teacher-educator, pro-social behavior, pedagogical experimentAbstract
The aim of this article is to show the educational and preventive work of the kindergarten teacher, who through this work is to shape the pro-social readiness of children. In particular, the plan of experimental research, resulting from the professional observation of the author, and the literature of the subject are emphasized here. The article shows the essence of pro-social behaviour of children, in the space of social life and in the contemporary reality. An important point of the presented work is the reflection on the pro-social readiness of children as a panacea for the crisis of values. The discussed subject and research conducted in this direction are of great importance for both theory and practice in the work of the kindergarten teacher.
References
Arska-Karyłowska B., Kształtowanie zachowań prospołecznych u dzieci za pomocą modelowania, Zakład Narodowy Ossolineum, Wrocław 1982.
Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Wyd. Instytut Kultury, Warszawa 1994.
Borowska T., Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji, Wyd. IBE, Warszawa 2003.
Brzeziński, J., Metodologia badań psychologicznych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004; 2012.
Clarce D., Zachowania prospołeczne i antyspołeczne, GWP, Gdańsk 2015.
Gidens, A., Życie w społeczeństwie post tradycyjnym, [w:] U. Beck, A. Giddens, S. Lash (red.), Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009.
Gromkowska-Melosik A., Szymański M.J., Edukacja i nierówność trajektorie sukcesu i marginalizacji, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2014.
Hoffman L.M., Empatia i rozwój moralny, tłum. O. Waśkiewicz, GWP, Gdańsk 2006.
Jakubowska I., Rozwój moralny dziecka według teorii L. Kohlberga, [w:] K. Kiciński (red.), Socjologia moralności, PWN, Warszawa 1984.
Kohlberg L., Mayer R., Rozwój jako cel wychowania, [w:] Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.) Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Wyd. Edytor, Warszawa 1993.
Łukasik J., Poznać siebie i dbać o rozwój w drodze do sukcesu, WAW, Kraków 2016.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Warszawa 1998.
Potocka-Hoser A., Wyznaczniki postawy altruistycznej: badania nad zachowaniami prospołecznymi, PWN, Warszawa 1971.
Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Reykowski J., Motywacja, postawy prospołeczne a osobowości, PWN, Warszawa 1986.
Skorny Z., Proces socjalizacji dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1976.
Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2002.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa. Wyd. nowe, poszerzone, Znak, Kraków 2012.
Szuster-Kowalewicz A., Orientacje prospołeczne a preferowane wartości w kategoryzacji Shaloma Schwartza, [w:] M. Lewicka, J. Grzelak (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, GWP, Gdańsk 2002.
Szymański M.J., Socjologia edukacji, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2014.
Wygotski L., Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka, [w:] L. Wygotski (red.), Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie, Zysk i S-ka, Poznań 2002.