Zachowania prospołeczne dziecka przedszkolnego w kontekście pracy nauczyciela

Autor

  • Kinga Witek Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.09

Słowa kluczowe:

nauczyciel-wychowawca, zachowania prospołeczne, eksperyment pedagogiczny

Abstrakt

Celem tego artykułu jest pokazanie pracy wychowawczo-profilaktycznej nauczyciela przedszkola, który poprzez swoją pracę ma kształtować gotowość prospołeczną dzieci. W sposób szczególny akcentowany jest tu plan badań eksperymentalnych, wynikający z obserwacji zawodowej autora oraz ze znajomości literatury przedmiotu. W artykule pokazano istotę zachowań prospołecznych dzieci na przestrzeni życia społecznego i we współczesnej rzeczywistości. Ważnym punktem prezentowanej pracy jest refleksja nad gotowością prospołeczną dzieci jako panaceum na kryzys wartości. Rozpatrywany temat i badania prowadzone w tym kierunku mają istotne znaczenie zarówno dla teorii, jak i praktyki w pracy nauczyciela przedszkola.

Bibliografia

Arska-Karyłowska B., Kształtowanie zachowań prospołecznych u dzieci za pomocą modelowania, Zakład Narodowy Ossolineum, Wrocław 1982.

Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Wyd. Instytut Kultury, Warszawa 1994.

Borowska T., Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji, Wyd. IBE, Warszawa 2003.

Brzeziński, J., Metodologia badań psychologicznych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004; 2012.

Clarce D., Zachowania prospołeczne i antyspołeczne, GWP, Gdańsk 2015.

Gidens, A., Życie w społeczeństwie post tradycyjnym, [w:] U. Beck, A. Giddens, S. Lash (red.), Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009.

Gromkowska-Melosik A., Szymański M.J., Edukacja i nierówność trajektorie sukcesu i marginalizacji, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2014.

Hoffman L.M., Empatia i rozwój moralny, tłum. O. Waśkiewicz, GWP, Gdańsk 2006.

Jakubowska I., Rozwój moralny dziecka według teorii L. Kohlberga, [w:] K. Kiciński (red.), Socjologia moralności, PWN, Warszawa 1984.

Kohlberg L., Mayer R., Rozwój jako cel wychowania, [w:] Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.) Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Wyd. Edytor, Warszawa 1993.

Łukasik J., Poznać siebie i dbać o rozwój w drodze do sukcesu, WAW, Kraków 2016.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Warszawa 1998.

Potocka-Hoser A., Wyznaczniki postawy altruistycznej: badania nad zachowaniami prospołecznymi, PWN, Warszawa 1971.

Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Reykowski J., Motywacja, postawy prospołeczne a osobowości, PWN, Warszawa 1986.

Skorny Z., Proces socjalizacji dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1976.

Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2002.

Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa. Wyd. nowe, poszerzone, Znak, Kraków 2012.

Szuster-Kowalewicz A., Orientacje prospołeczne a preferowane wartości w kategoryzacji Shaloma Schwartza, [w:] M. Lewicka, J. Grzelak (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, GWP, Gdańsk 2002.

Szymański M.J., Socjologia edukacji, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2014.

Wygotski L., Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka, [w:] L. Wygotski (red.), Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie, Zysk i S-ka, Poznań 2002.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-10

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Zachowania prospołeczne dziecka przedszkolnego w kontekście pracy nauczyciela. (2018). Szkoła - Zawód - Praca, 16, 129-141. https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.09