Effectiveness of higher education in consideration of the labour market turbulence
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.02Keywords:
higher education, labour market, graduateAbstract
Nowadays people speak about very specific and difficult situation of students and graduates on the labour market. On the one hand, the situation on the labour market is changing very dynamically – and makes young people have problems with planning. Moreover, the requirements of employers are increasing all the time – as a consequence, young people very often feel they are under pressure and confused. The basic role of education is preparing young people to entering the labour market. Nowadays, the education system should be taking into account the dynamic changes in the labour market and prepare students and graduates to deal with those turbulences. The paper presents the aspects of students’ and graduates’ preparation for entering the labour market (taking into account the dynamic changes in the labour market).
References
Bednarczyk H., Rozwój ustawicznej edukacji zawodowej – główne zadania polskiej pedagogiki pracy, [w:] H. Bednarczyk, I. Woźniak (red.), Pedagogika pracy wobec problemów ochrony pracy, Wyd. ITE, Radom 2004.
Bogaj A., Szkoły XXI wieku – wybrane idee i strategie edukacji dla przyszłości, [w:] A. Karpińska (red.), Edukacja – problemy czasu globalizacji. W dialogu i perspektywie, Wyd. Trans Humana, Białystok 2003.
Grycuk A., Najważniejsze tendencje na rynku pracy w krajach rozwiniętych, Studia BAS 2013, nr 4(36).
Jelonek M., Młodzi na rynku pracy – polityka publiczna wobec wyzwań związanych z poprawą sytuacji zawodowej osób młodych, [w:] J. Górniak, Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań, Wyd. PARP, Warszawa 2015.
Jeruszka U., Efektywność kształcenia w szkołach wyższych, „Polityka Społeczna” 2011, nr 1.
Karney J.E., Podstawy psychologii i pedagogiki pracy, Wyd. WSH, Pułtusk 2004.
Kruk M., Edukacja i wychowanie w dobie globalizacji, [w:] D. Rondalska, A. Zduniak (red.), Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, Wyd. WSB, Poznań 2000.
Kukla D., Zając M., Skuteczne zarządzanie własnym talentem szansą na odniesienie sukcesu zawodowego, [w:] D. Kukla (red.), Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, Wyd. Difin, Warszawa 2011.
Mayor F., Przyszłość świata, Wyd. Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, Warszawa 2001.
Maison D., Raport – Przyszłośc Polskiej Nauki – potencjał i bariery współpracy biznesu z nauką, Wyd. Fundacja Warsaw Enterprise Institute, Warszawa 2016.
Melosik Z., Kultura instant – paradoksy pop-tożsamości, [w:] A. Nalaskowski, K. Rubacha (red.), Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia. Materiały pokonferencyjne, Wyd. BNR, Toruń 2001.
Michałków I., Edukacja, a konkurencyjność pracowników na współczesnym rynku pracy, [w:] S.M. Kwiatkowski, Z. Sirojć (red.), Edukacja na rynku pracy. Problemy poradnictwa zawodowego, Wyd. Ochotnicze Hufce Pracy, Komenda Główna, Warszawa 2006.
Polska 2025. Długookresowa Strategia Trwałego i Zrównoważonego Rozwoju, Rada Ministrów, Warszawa, czerwiec 2000. Polskie Forum Strategii Lizbońskiej, Niebieskie Księgi nr 8.
Matysiak A., Kształcenie ustawiczne w Polsce. Korzyści i bariery rozwoju, Wyd. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2003.
Raport UNDP o Rozwoju Społecznym Polska 2000, Wyd. UNDP, Warszawa 2000.
Stasiak P., W kierunku zachodzących zmian, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Poznań 2005.
Szafraniec K., Boni M. (red.), Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2011.
Turek D., Kompetencje osób młodych na rynku pracy - oczekiwania pracodawców „E-mentor” 2015, nr 3(60).
Warachim M., Doradztwo zawodowe na zajęciach WOS-u – cykl zajęć dla uczniów gimnazjum, [w:] A. Krajna, L. Ryk, K. Sujak-Lesz (red.), Edukacja zawodoznawcza i edukacja projakościowa w szkole, Wyd. MarMar Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.
Wawrzonek A., Wymiary tranzycji młodzieży na rynku pracy, [w:] D. Kukla, W. Duda (red.), Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym, Wyd. Difin, Warszawa 2016.
Wyrozębski P., Podejście do tworzenia programów nauczania oparte na efektach kształcenia, „E-mentor” 2009, nr 3.
Zając M., Zarządzanie rozwojem zawodowym oraz własną karierą wobec wyzwań rynku pracy [w:] W. Duda, D. Kukla (red.), Współczesne uwarunkowania rynku pracy, Wyd. AJD, Częstochowa 2015.