Efektywność edukacji wyższej wobec turbulentności rynku pracy
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.02Słowa kluczowe:
wyższe wykształcenie, rynek pracy, absolwentAbstrakt
Obecnie wskazuje się na specyficzną i trudną sytuację studentów i absolwentów na rynku pracy. Z jednej strony dlatego, że sytuacja na rynku pracy w poszczególnych branżach zmienia się bardzo dynamicznie – co sprawia, że młodzi ludzie mają problem z racjonalnym planowaniem. Z drugiej strony można zauważyć, iż nieustannie wzrastają wymagania stawiane młodym osobom przez pracodawców, przez co młodzi ludzie czują presję i zagubienie. Jako że podstawową rolą edukacji jest przygotowanie młodych ludzi do wejścia na rynek pracy, system edukacji powinien uwzględniać dynamiczne zmiany zachodzące na rynku pracy i przygotowywać studentów i absolwentów do radzenia sobie z tymi turbulencjami – zarówno w zakresie szybkości zmian zachodzących w gospodarce i na rynku pracy, jak i w zakresie zmieniających się wymagań pracodawców. Artykuł przedstawia rolę edukacji wyższej oraz aspekty efektywnego przygotowania studentów i absolwentów do wejścia na rynek pracy z uwzględnieniem dynamicznych zmian zachodzących na tym rynku.
Bibliografia
Bednarczyk H., Rozwój ustawicznej edukacji zawodowej – główne zadania polskiej pedagogiki pracy, [w:] H. Bednarczyk, I. Woźniak (red.), Pedagogika pracy wobec problemów ochrony pracy, Wyd. ITE, Radom 2004.
Bogaj A., Szkoły XXI wieku – wybrane idee i strategie edukacji dla przyszłości, [w:] A. Karpińska (red.), Edukacja – problemy czasu globalizacji. W dialogu i perspektywie, Wyd. Trans Humana, Białystok 2003.
Grycuk A., Najważniejsze tendencje na rynku pracy w krajach rozwiniętych, Studia BAS 2013, nr 4(36).
Jelonek M., Młodzi na rynku pracy – polityka publiczna wobec wyzwań związanych z poprawą sytuacji zawodowej osób młodych, [w:] J. Górniak, Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań, Wyd. PARP, Warszawa 2015.
Jeruszka U., Efektywność kształcenia w szkołach wyższych, „Polityka Społeczna” 2011, nr 1.
Karney J.E., Podstawy psychologii i pedagogiki pracy, Wyd. WSH, Pułtusk 2004.
Kruk M., Edukacja i wychowanie w dobie globalizacji, [w:] D. Rondalska, A. Zduniak (red.), Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, Wyd. WSB, Poznań 2000.
Kukla D., Zając M., Skuteczne zarządzanie własnym talentem szansą na odniesienie sukcesu zawodowego, [w:] D. Kukla (red.), Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, Wyd. Difin, Warszawa 2011.
Mayor F., Przyszłość świata, Wyd. Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, Warszawa 2001.
Maison D., Raport – Przyszłośc Polskiej Nauki – potencjał i bariery współpracy biznesu z nauką, Wyd. Fundacja Warsaw Enterprise Institute, Warszawa 2016.
Melosik Z., Kultura instant – paradoksy pop-tożsamości, [w:] A. Nalaskowski, K. Rubacha (red.), Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia. Materiały pokonferencyjne, Wyd. BNR, Toruń 2001.
Michałków I., Edukacja, a konkurencyjność pracowników na współczesnym rynku pracy, [w:] S.M. Kwiatkowski, Z. Sirojć (red.), Edukacja na rynku pracy. Problemy poradnictwa zawodowego, Wyd. Ochotnicze Hufce Pracy, Komenda Główna, Warszawa 2006.
Polska 2025. Długookresowa Strategia Trwałego i Zrównoważonego Rozwoju, Rada Ministrów, Warszawa, czerwiec 2000. Polskie Forum Strategii Lizbońskiej, Niebieskie Księgi nr 8.
Matysiak A., Kształcenie ustawiczne w Polsce. Korzyści i bariery rozwoju, Wyd. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2003.
Raport UNDP o Rozwoju Społecznym Polska 2000, Wyd. UNDP, Warszawa 2000.
Stasiak P., W kierunku zachodzących zmian, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Poznań 2005.
Szafraniec K., Boni M. (red.), Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2011.
Turek D., Kompetencje osób młodych na rynku pracy - oczekiwania pracodawców „E-mentor” 2015, nr 3(60).
Warachim M., Doradztwo zawodowe na zajęciach WOS-u – cykl zajęć dla uczniów gimnazjum, [w:] A. Krajna, L. Ryk, K. Sujak-Lesz (red.), Edukacja zawodoznawcza i edukacja projakościowa w szkole, Wyd. MarMar Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.
Wawrzonek A., Wymiary tranzycji młodzieży na rynku pracy, [w:] D. Kukla, W. Duda (red.), Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym, Wyd. Difin, Warszawa 2016.
Wyrozębski P., Podejście do tworzenia programów nauczania oparte na efektach kształcenia, „E-mentor” 2009, nr 3.
Zając M., Zarządzanie rozwojem zawodowym oraz własną karierą wobec wyzwań rynku pracy [w:] W. Duda, D. Kukla (red.), Współczesne uwarunkowania rynku pracy, Wyd. AJD, Częstochowa 2015.