Imagination as a component of technical thinking
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.14Keywords:
vocational education, imagination models, creativity, technical thinking, imaginationAbstract
The aim of the article is to present the fundamental role of imagination in technical thinking, without which students of vocational schools are not able to perform any, even the simplest technical task. The article discusses the connection between technical thinking and cognitive activities of people aiming at gaining professional qualifications. It also presents the vocational schools students’ need to possess different kinds of imagination necessary to solve technical tasks.
References
Autio O., Hansen R., Defining and measuring technical thinking: Students’technical abilities in Finnish comprehensive schools, „Journal of Technology Education” 2002, No 14 (1).
Franus E., Wielkie funkcje technicznego intelektu. Struktura uzdolnień technicznych, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.
Franus E., Myślenie techniczne, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Kraków 1978.
Kołkowski L., Nauczanie zawodu w systemie szkolnym, WSiP, Warszawa 1986.
Kołkowski L., Kwiatkowski S.M., Elementy teorii kształcenia zawodowego, IBE, Warszawa 1994.
Kozielecki J., Myślenie i rozwiązywanie problemów, [w:] T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna, PWN, Warszawa 1995.
Kwiatkowski S.M. Kształcenie zawodowe. Dylematy teorii i praktyki, IBE, Warszawa 2001.
Maruszewski T., Psychologia poznania. Umysł i świat, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Sp.z o.o., Gdańsk 2016.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (red.), Psychologia poznawcza, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008.
Śniadkowski M., Maj A. Conditions for the development of technical thinking in the learning process, „Advances in Science and Technology Research Journal” 2015, No 25.
Zimbardo P.G., Gerring R.J., Psychologia i życie, red. nauk. pol. wyd. Materska M. tł. Czerniawska E. i in., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2017.