Wyobraźnia jako komponent myślenia technicznego
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.14Słowa kluczowe:
kształcenie zawodowe, modele wyobrażeniowe, kreatywność, myślenie techniczne, wyobraźniaAbstrakt
Celem artykułu było ukazanie fundamentalnej roli wyobraźni w myśleniu technicznym, bez której żaden uczeń szkoły zawodowej nie potrafi wykonać nawet prostego zadania technicznego. Omówiono związek między myśleniem technicznym a czynnościami poznawczymi osoby dążącej do zdobycia kwalifikacji w zawodzie. Przedstawiono też, jak konieczna jest różnego rodzaju wyobraźnia podczas rozwiązywania zadań technicznych przez uczniów szkół zawodowych.
Bibliografia
Autio O., Hansen R., Defining and measuring technical thinking: Students’technical abilities in Finnish comprehensive schools, „Journal of Technology Education” 2002, No 14 (1).
Franus E., Wielkie funkcje technicznego intelektu. Struktura uzdolnień technicznych, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.
Franus E., Myślenie techniczne, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Kraków 1978.
Kołkowski L., Nauczanie zawodu w systemie szkolnym, WSiP, Warszawa 1986.
Kołkowski L., Kwiatkowski S.M., Elementy teorii kształcenia zawodowego, IBE, Warszawa 1994.
Kozielecki J., Myślenie i rozwiązywanie problemów, [w:] T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna, PWN, Warszawa 1995.
Kwiatkowski S.M. Kształcenie zawodowe. Dylematy teorii i praktyki, IBE, Warszawa 2001.
Maruszewski T., Psychologia poznania. Umysł i świat, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Sp.z o.o., Gdańsk 2016.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (red.), Psychologia poznawcza, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008.
Śniadkowski M., Maj A. Conditions for the development of technical thinking in the learning process, „Advances in Science and Technology Research Journal” 2015, No 25.
Zimbardo P.G., Gerring R.J., Psychologia i życie, red. nauk. pol. wyd. Materska M. tł. Czerniawska E. i in., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2017.