School textbook for general and vocational education

Authors

  • Wojciech Walat Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.01

Keywords:

school textbook, teaching materials, media education

Abstract

The development of the theory and practice of textbooks is inextricably linked with the development of the theory of school books, the theory of the technical means of teaching and with media education. The development of these three areas of specific pedagogical theory has clearly the Polish identity and direction of research. The study assumes the superiority of the concept of school books (in relation to the text books) as a publication intended for the school. So far, textbook and school book were virtually identical terms, used interchangeably.

References

Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Wyd. Impuls, Kraków 2015.

Figurski J., Sagan T., Symela K., Założenia projektowe do konstruowania modelu podręcznika multimedialnego, [w:] J. Figurski, H. Bednarczyk (red.), Modele podręcznika do multimedialnego kształcenia zawodowego, ITE – OKiDK, Radom 1995.

Ingarden R., O roli podręcznika w nauczaniu w szkole średniej, „Muzeum” 1939, z. 2.

Koszewska B., Nowak E., Pogorzelska-Bartczak E., Poradnik dla autorów podręczników zawodowych, WSiP, Warszawa 1990.

Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa 2005.

Lech L., System nauczania, PWN, Warszawa 1968.

Mizia T. (oprac.), Grzegorz Piramowicz, Powinności nauczyciela, WSiP, Warszawa 1988.

Mysłakowski Z., Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności, KiW, Warszawa 1964.

Okoń W., Funkcja i treść podręcznika szkolnego, [w:] T. Parnowski (red.), Z warsztatu podręcznika szkolnego, WSiP, Warszawa 1973.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. Żak, Warszawa 2003.

Plewka Cz., Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, Wyd. ITE, Radom 1999.

Półturzycki J., Niepokój o dydaktykę, IBE, Warszawa-Radom 2014.

Skrzypczak J., Funkcje modelu-wzorca i modelu-odwzorowania w procesie konstruowania podręcznika, [w:] J. Figurski, K. Symela (red.), Modele podręcznika do multimedialnego kształcenia zawodowego, ITE, Radom 1995.

Skrzypczak J., Konstruowanie i ocena podręczników, Wyd. ITE – UAM, Poznań – Radom 1996.

Skrzypczak J., Podręcznik szkolny. Wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania, Wyd. eMPi2, Poznań 2003.

Skrzypczak J., Przydatność psycholingwistyki w ocenie sprawności szkolnej podręcznika, [w:] Sprawność podręcznika szkolnego w teorii i praktyce, IKN – ODN, Koszalin 1990.

Skrzypczak J., Założenia modelowe audiowizualnego podręcznika chemii, Wyd. UAM, Poznań 1978.

Strykowski T., Audiowizualne materiały dydaktyczne. Podstawy kształcenia multimedialnego, PWN, Warszawa 1977.

Strykowski W. (red.), Edukacja medialna, Wyd. eMPi2, Poznań 1996-2016.

Walat W., Edukacyjne zastosowania hipermediów, Wyd. UR, Rzeszów 2007.

Walat W., Modelowanie podręczników techniki-informatyki, Wyd. UR, Rzeszów 2006.

Walat W., Podręcznik multimedialny. Teoria – Metodologia – Przykłady, Wyd. UR, Rzeszów 2006.

Zaczyński H., Obudowa konwencjonalnych podręczników i skryptów, [w:] Kierunki badań nad podręcznikiem i jego obudową dydaktyczną, WSI-IKNiBO, Koszalin 1978.

Zając B., Pakiet edukacyjny dla modułu materiałoznawstwo w liceum technicznym o profilu mechanicznym, [w:] J. Figurski, H. Bednarczyk (red.), Modele podręcznika do multimedialnego kształcenia zawodowego, ITE – OKiDK, Radom 1995.

Zborowski J., Nauka domowa ucznia szkoły średniej, PWN, Warszawa 1972.

Downloads

Published

2017-06-05

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

School textbook for general and vocational education. (2017). School-Profession-Labour, 13, 11-25. https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.01