Podręcznik szkolny dla edukacji ogólnej i zawodowej
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.01Słowa kluczowe:
podręcznik szkolny, środki dydaktyczne, edukacja medialnaAbstrakt
Rozwój teorii i praktyki podręcznika szkolnego jest nierozerwalnie związany z rozwojem teorii książki szkolnej, teorii technicznych środków dydaktycznych oraz edukacji medialnej. Rozwój tych trzech dziedzin szczegółowych teorii pedagogicznych ma wyraźnie polską tożsamość i kierunek badań. W opracowaniu przyjęto założenie o nadrzędności pojęcia książki szkolnej (w stosunku do podręcznika) jako publikacji przeznaczonej dla szkoły. Dotychczas podręcznik i książka szkolna były pojęciami właściwie tożsamymi, stosowanymi wymiennie.
Bibliografia
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Wyd. Impuls, Kraków 2015.
Figurski J., Sagan T., Symela K., Założenia projektowe do konstruowania modelu podręcznika multimedialnego, [w:] J. Figurski, H. Bednarczyk (red.), Modele podręcznika do multimedialnego kształcenia zawodowego, ITE – OKiDK, Radom 1995.
Ingarden R., O roli podręcznika w nauczaniu w szkole średniej, „Muzeum” 1939, z. 2.
Koszewska B., Nowak E., Pogorzelska-Bartczak E., Poradnik dla autorów podręczników zawodowych, WSiP, Warszawa 1990.
Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa 2005.
Lech L., System nauczania, PWN, Warszawa 1968.
Mizia T. (oprac.), Grzegorz Piramowicz, Powinności nauczyciela, WSiP, Warszawa 1988.
Mysłakowski Z., Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności, KiW, Warszawa 1964.
Okoń W., Funkcja i treść podręcznika szkolnego, [w:] T. Parnowski (red.), Z warsztatu podręcznika szkolnego, WSiP, Warszawa 1973.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. Żak, Warszawa 2003.
Plewka Cz., Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, Wyd. ITE, Radom 1999.
Półturzycki J., Niepokój o dydaktykę, IBE, Warszawa-Radom 2014.
Skrzypczak J., Funkcje modelu-wzorca i modelu-odwzorowania w procesie konstruowania podręcznika, [w:] J. Figurski, K. Symela (red.), Modele podręcznika do multimedialnego kształcenia zawodowego, ITE, Radom 1995.
Skrzypczak J., Konstruowanie i ocena podręczników, Wyd. ITE – UAM, Poznań – Radom 1996.
Skrzypczak J., Podręcznik szkolny. Wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania, Wyd. eMPi2, Poznań 2003.
Skrzypczak J., Przydatność psycholingwistyki w ocenie sprawności szkolnej podręcznika, [w:] Sprawność podręcznika szkolnego w teorii i praktyce, IKN – ODN, Koszalin 1990.
Skrzypczak J., Założenia modelowe audiowizualnego podręcznika chemii, Wyd. UAM, Poznań 1978.
Strykowski T., Audiowizualne materiały dydaktyczne. Podstawy kształcenia multimedialnego, PWN, Warszawa 1977.
Strykowski W. (red.), Edukacja medialna, Wyd. eMPi2, Poznań 1996-2016.
Walat W., Edukacyjne zastosowania hipermediów, Wyd. UR, Rzeszów 2007.
Walat W., Modelowanie podręczników techniki-informatyki, Wyd. UR, Rzeszów 2006.
Walat W., Podręcznik multimedialny. Teoria – Metodologia – Przykłady, Wyd. UR, Rzeszów 2006.
Zaczyński H., Obudowa konwencjonalnych podręczników i skryptów, [w:] Kierunki badań nad podręcznikiem i jego obudową dydaktyczną, WSI-IKNiBO, Koszalin 1978.
Zając B., Pakiet edukacyjny dla modułu materiałoznawstwo w liceum technicznym o profilu mechanicznym, [w:] J. Figurski, H. Bednarczyk (red.), Modele podręcznika do multimedialnego kształcenia zawodowego, ITE – OKiDK, Radom 1995.
Zborowski J., Nauka domowa ucznia szkoły średniej, PWN, Warszawa 1972.