Social innovation in the context of human capital management in the workplace
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2016.02.08Keywords:
innovations, social responsibility, human capital, competitivenessAbstract
The issue of improving competitiveness through the implementation of innovation has had general meaning. The concept of corporate social responsibility can become a valuable asset of the company, competitive advantage and a source of social innovation. CSR and innovation are closely associated, as well as innovation promotes CSR and each other. The purpose of this article is to analyse the potential of social innovation in conjunction with the human capital and management in the organization. Innovation requires more creativity, the search for new sources of growth, better management of resources, risk, environment; and social responsibility in the management triggers it and provides its foundation.
References
Bartkowiak R., Historia Myśli Ekonomicznej, PWE, Warszawa 2008.
Bartkowiak G., Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Wyd. Difin, Warszawa 2011.
Brdulak A., Zróżnicowane poziomy zaawansowania dobrych i złych praktyk w wybranych firmach, [w:] Społeczna odpowiedzialność organizacji. Polityczna poprawność czy obywatelska postawa, red. Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska, Prace Naukowe nr 220 Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wyd. UE, Wrocław 2011.
Borys T., Trwały i zrównoważony rozwój, [w:] Biznes, Etyka, Odpowiedzialność, red. W. Gasparski, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2012.
Ćwik N., Społeczna odpowiedzialność biznesu i innowacje, [w:] Nowa polityka społeczna. Usługi społeczne odpowiedzialnego biznesu, red. M. Bonikowska, M. Grewiński, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2011.
Grant R. M., Współczesna analiza strategii, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa, 2011.
Hammel G., Innowacje w sferze zarządzania: cele, prawdy i sposoby, „Harvard Business Review Polska”, kwiecień 2006.
Klimek J., Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Wyd. Difin, Warszawa 2014.
Mrówka R., Nowa gospodarka a CSR, [w:] Społeczna odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, Wyd. OpenLinks, Warszawa 2012.
Porter M.E., Kramer M.R., Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, „Harvard Business Review Polska”, 2011.
Rok B., Społeczna odpowiedzialność biznesu [w:] Biznes, Etyka, Odpowiedzialność, red. W. Gasparski, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2012.
Teneta-Skwiercz D., Uwarunkowania realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach polskich na tle doświadczeń Wielkiej Brytanii i Niemiec, Wyd. UE, Wrocław 2013.
Raport FOB, Innowacyjność a społeczna odpowiedzialność biznesu wśród największych przedsiębiorstw w Polsce. Raport przygotowany przez Milward Brown dla FOB, Warszawa 2012.
Raport FOB, Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki 2013, Warszawa 2014.