Innowacje społeczne w kontekście zarządzania kapitałem ludzkim w środowisku pracy
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2016.02.08Słowa kluczowe:
innowacje, społeczna odpowiedzialność, kapitał ludzki, konkurencyjnośćAbstrakt
Zagadnienie poprawy konkurencyjności przez wdrażanie innowacji nabiera coraz większego znaczenia. Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu może stać się cennym atutem przedsiębiorstwa, przewagą konkurencyjną i źródłem tworzenia innowacji społecznych. CSR i innowacyjność ściśle się ze sobą wiążą, jak również innowacyjność sprzyja CSR i wzajemnie. Celem niniejszego artykułu jest analiza potencjału innowacji społecznych w powiązaniu z kapitałem ludzkim i zarządzaniem w organizacji. Innowacyjność wymaga większej kreatywności, poszukiwania nowych źródeł wzrostu, lepszego zarządzania zasobami, ryzykiem, środowiskiem, a społeczna odpowiedzialność w zarządzaniu daje ku temu impulsy i podstawy.
Bibliografia
Bartkowiak R., Historia Myśli Ekonomicznej, PWE, Warszawa 2008.
Bartkowiak G., Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Wyd. Difin, Warszawa 2011.
Brdulak A., Zróżnicowane poziomy zaawansowania dobrych i złych praktyk w wybranych firmach, [w:] Społeczna odpowiedzialność organizacji. Polityczna poprawność czy obywatelska postawa, red. Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska, Prace Naukowe nr 220 Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wyd. UE, Wrocław 2011.
Borys T., Trwały i zrównoważony rozwój, [w:] Biznes, Etyka, Odpowiedzialność, red. W. Gasparski, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2012.
Ćwik N., Społeczna odpowiedzialność biznesu i innowacje, [w:] Nowa polityka społeczna. Usługi społeczne odpowiedzialnego biznesu, red. M. Bonikowska, M. Grewiński, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2011.
Grant R. M., Współczesna analiza strategii, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa, 2011.
Hammel G., Innowacje w sferze zarządzania: cele, prawdy i sposoby, „Harvard Business Review Polska”, kwiecień 2006.
Klimek J., Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Wyd. Difin, Warszawa 2014.
Mrówka R., Nowa gospodarka a CSR, [w:] Społeczna odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, Wyd. OpenLinks, Warszawa 2012.
Porter M.E., Kramer M.R., Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, „Harvard Business Review Polska”, 2011.
Rok B., Społeczna odpowiedzialność biznesu [w:] Biznes, Etyka, Odpowiedzialność, red. W. Gasparski, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2012.
Teneta-Skwiercz D., Uwarunkowania realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach polskich na tle doświadczeń Wielkiej Brytanii i Niemiec, Wyd. UE, Wrocław 2013.
Raport FOB, Innowacyjność a społeczna odpowiedzialność biznesu wśród największych przedsiębiorstw w Polsce. Raport przygotowany przez Milward Brown dla FOB, Warszawa 2012.
Raport FOB, Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki 2013, Warszawa 2014.